Extra maatregelen om bus 12 te ontlasten zolang tram niet rijdt

Dat is de conclusie van het spoeddebat van de Utrechtse gemeenteraad en wethouder Lot van Hooijdonk op 8 februari. Het debat was aangevraagd nadat vorige week bekend werd dat de tram pas na de zomer van 2019 kan rijden vanaf station Vaartsche Rijn en pas eind 2019 vanaf het Centraal Station kan vertrekken. Aanvankelijk zou de tram bij de start van collegejaar 2018-2019 gaan rijden tussen De Uithof en het Centraal Station.

Bovendien zijn er miljoenen extra nodig om het project af te maken. In totaal gaat het om een bedrag van 84 miljoen euro waarvan 59 miljoen van de provincie moet komen en 25 van de gemeente Utrecht. Ook moet er nog eens 13,7 miljoen euro worden uitgetrokken om de reservepot weer te vullen, bleek tijdens de raadsvergadering.

Volgens de wethouder werd halverwege 2017 pas echt bekend dat de vertragingen in de werkzaamheden aan de Uithoflijn onvermijdelijk waren. Ook werd toen pas duidelijk dat de bijkomende kosten zo hoog uit vielen.

De wethouder heeft beloofd om samen met de provincie en busmaatschappij U-OV te zoeken naar manieren om bus 12 te ontzien. Maar meer bussen laten rijden, lijkt haar onwaarschijnlijk. “We zitten aan de grens van onze capaciteit.” Ze wil wel suggesties uit de raad meenemen naar het overleg.

Zo werd onder meer voorgesteld om de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht te vragen de collegetijden aan te passen om het minder druk te maken in de spits. Ook vroeg een raadslid om intercitytreinen te laten stoppen op station Vaartsche Rijn en extra fietsroutes aan te leggen tussen het Centraal Station en De Uithof.

Van Hooijdonk wil in overleg over de collegetijden met de onderwijsinstellingen en zegt voor de zomer met een leenfietsenproject te beginnen met het Utrecht Science Park. Volgens de wethouder is het niet haalbaar om voordat de tram gaat rijden nog een intercitystation te vinden en extra fietspaden aan te leggen. Wel is ze bereid te kijken of met eenvoudige middelen als verkeersborden alternatieve fietsroutes zijn aan te geven.

De werkzaamheden aan de Uithoflijn begonnen in 2011. De tram gaat de dubbelgelede bussen 12 vervangen en moet 45.000 passagiers gaan vervoeren. In elke tram passen 216 passagiers.  In 12,5 minuut is een reiziger van het Centraal Station Utrecht op de Heidelberglaan in De Uithof. Na 17 minuten is de eindhalte P+R De Uithof bereikt.