Feit of fictie: het Van Unnik als duurzame studentenflat

Het Van Unnik als duurzame studentenflat, foto DUB

De Universiteit Utrecht wil in 2030 CO2-neutraal zijn en om dat te helpen bewerkstelligen zoekt kunstenaarsgezelschap onder de naam Department of Search naar allerlei mogelijke manieren om dat doel te bereiken.

Zo kwam kunstenaar Melle Smets samen met onderzoeksjournalist Kris De Decker voor het project Zero Footprint Campus op een nieuwe bestemming voor het Van Unnikgebouw: een studentenhuis met ruimte voor 750 studenten, waar alle energie door de bewoners zelf moet worden opgewekt. Het idee werd donderdag 15 juni gepresenteerd.

Het in totaal 22 verdiepingen tellende Van Unnik zal verdeeld worden in 13 woonetages, twee kook- en twee douche-etages en drie etages om de energie op te wekken.

Wie er wil wonen, moet er wat voor over hebben. Ze krijgen er wel vele voordelen voor terug, zeggen Smets en De Decker. Afhankelijk van de behoefte aan stroom zullen de studenten zo'n drie tot zes uur per dag zelf stroom moeten opwekken.

Dat moeten ze doen door middel van apparaten die in de verte wat weghebben van fitnessapparaten. Ze zijn ontwikkeld met behulp van bewegingsdeskundigen en ontworpen om zoveel mogelijk energie op te wekken door middel van menselijke kracht. Het grootste deel van de apparaten vind je op de drie daarvoor bestemde etages.

Volgens Smets en De Decker lijkt het opwekken van energie veel op sporten en is het ook nog eens sociaal, want je bent er nooit in je eentje aan het werk. Maar ook op de kamer moet energie worden opgewekt voor bijvoorbeeld het opladen van de laptop of telefoon.

Om het even op te sommen: wie in deze human power plant wil wonen mag eens in de drie dagen drie minuten gebruik maken van warm water om te douchen (de overige dagen doucht men koud), heeft geen beschikking tot een lift en zal dagelijks wat uurtjes moeten zwoegen om stroom op te wekken.

Daartegenover staat dat de huur voor de kamers aanzienlijk minder hoog zijn dan voor de andere woonruimtes op de campus en wanneer je op de bovenste etages woont, krijg je nog eens extra korting.

Smeets en De Decker hebben de eerste aanmeldingen van enthousiastelingen al binnen. "Je denkt in eerste instantie misschien dat dit onmogelijk is, maar als je er wat beter over nadenkt en het echt een kans geeft, dan zie je het heel anders," zo motiveerde Smets.

Hij hoopt dat deze manier van leven een nieuwe groep studenten zal aantrekken, die het niet erg vinden om wat soberder te leven, duurzaam te zijn en toch van moderne faciliteiten gebruik maken. "Misschien wordt zuinig zijn of stinken dan vanzelf cool."