Fraudeur verknalt het voor tachtig medestudenten

Tachtig studenten van de Hogeschool Rotterdam moeten een hertentamen overdoen omdat één student fraudeerde. Zij had de goede antwoorden vooraf op de muur geschreven.

De opleiding pedagogiek gaf studenten tijdens een herkansing hetzelfde tentamen als een paar weken daarvoor. Een van de studenten had dit al ergens opgevangen en besloot de juiste antwoorden op de multiplechoicevragen van tevoren op de muur schrijven, meldt het AD vandaag.

Surveillanten ontdekten de kleine lettertjes pas na afloop. Een woordvoerder van de hogeschool zegt in een toelichting dat de fraudeur tegen de lamp is gelopen. Geen enkele student is echter geslaagd, omdat volgens de hogeschool onmogelijk te achterhalen is wie de antwoorden heeft kunnen zien: “We nemen in zo’n geval geen enkel risico. Fraude kunnen wij niet tolereren.”

De opleiding heeft volgens de studenten een fout gemaakt door twee keer dezelfde toets af te nemen. “Dat is inderdaad onaanvaardbaar”, geeft de woordvoerder toe. “Er zijn maatregelen genomen om te voorkomen dat het nog eens gebeurt.” Maar het staat volgens haar los van het feit dat fraude bestraft moet worden.

De studenten kunnen het tentamen aan het eind van de eerste periode overdoen. Dat geldt overigens niet voor de fraudeur. Haar staat een zwaardere straf te wachten, aldus de woordvoerder.

Tags: fraude | hbo