G500 claimt wijziging CDA-programma

Het CDA wil alsnog de basisbeurs voor masterstudenten behouden. Het verkiezingsprogramma is aangepast dankzij de G500, claimt voorman Sywert van Lienden.

Aanvankelijk stond in het CDA-programma alleen dat de basisbeurs voor bachelorstudenten behouden moest blijven, maar leden van de partij konden nog aanpassingen voorstellen. De jongerenafdeling van het CDA (de CDJA) stelde voor om het standpunt over de studiefinanciering te wijzigen. De G500 steunde dat.

De G500 is niet verbonden aan één partij. De aanhangers worden lid van VVD, PvdA en CDA om op partijcongressen met honderden tegelijk te kunnen stemmen over onderwerpen die voor jongeren belangrijk zijn.

Maar zonder de G500 zou dit voorstel er ook doorheen zijn gekomen, meent Kamerlid Jack Biskop. “Er waren zo’n 1500 mensen op het CDA-congres en de G500 kwam met 250 aanhangers. Tachtig procent van de aanwezigen stemde vóór dit amendement. Zonder die 250 stemmen zou het er dus ook doorheen zijn gekomen.”

Dat klopt niet, reageert Van Lienden. “Het congres was verspreid over twee dagen en vrijdag was het bovendien verspreid over verschillende zalen. Toen dit onderwerp speelde, waren er ongeveer 150 mensen in de zaal, waarvan zo’n 80 van de G500. Anders had het voorstel het waarschijnlijk net niet gehaald.”

Maar het CDJA kijkt daar anders tegenaan. “Als ze er niet waren, hadden we ook een meerderheid”, denkt voorzitter Arrie Vis. “Ik snap wel dat Sywert het graag wil claimen, maar dat kan eigenlijk niet. Ze waren daar met hooguit 40 man in een zaal met 150 à 200 leden.”

De G500 gaf wel de doorslag bij het versneld verhogen van de AOW-leeftijd, zegt Vis. “Dat was ook een voorstel van het CDJA en toen lag de stemverhouding rond de 50 procent.”