Gandhibeeld krijgt plek op binnenplein Universiteitsbibliotheek

Gandhi als rechtenstudent in Londen, ongeveer 1890

Bij de Universiteitsbibliotheek aan de Wittevrouwenstraat staat vanaf zondag een beeld van Mahatma Gandhi.

Het beeld wordt zondagochtend tijdens een feestelijk programma met Indiase dans en muziek onthuld, in bijzijn van de Indiase ambassadeur en de burgemeester van Utrecht. Het is zondag 2 oktober, de geboortedag van de grondlegger van het moderne India en tevens de internationale dag van geweldloosheid.

De Stichting India Nederland Suriname nam het initiatief voor het beeld. De Indiase ambassade, de gemeente Utrecht en de Universiteit Utrecht verleenden hun medewerking. De betrokken instanties noemen Utrecht historisch gezien een geschikte standplaats voor het beeld van Mahatma Gandhi. Zijn filosofie van geweldloos verzet zou aansluiten bij de geschiedenis van de stad waar in 1713 de Vrede van Utrecht via diplomatieke onderhandelingen een einde aan de Spaanse successieoorlog maakte.

De locatie bij de Universiteitsbibliotheek paste volgens de initiatiefnemers het best bij het gedachtegoed van Gandhi. Behalve politiek activist was Bapu ook student filosofie en rechten. Op een van de plaquettes op het voetstuk van het beeld staat de volgende spreuk van Gandhi: Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.

Ook in Amsterdam, Zoetermeer en Den Haag staan beelden van Gandhi.