Geconcentreerde lustrumweek pakt goed uit

Foto's: Steven Snoep, Ivar Pel en Jelmer de Haas

Een overzichtelijk aantal activiteiten, samengebald in één week om de verjaardag van de UU te vieren. Deze keuze van de lustrumcommissie lijkt een succes. Schoolbezoeken van hoogleraren en een zonnige culturele zondag waren de hoogtepunten van de week.

Je kon er in de stad Utrecht afgelopen week nauwelijks omheen. De universiteit vierde haar 380ste verjaardag. Het feest werd luister bijgezet met speciale vlaggen, ingepakte bomen, grote billboards die het muziekfestival UUnited  aankondigde en een enorm geveldoek op het Van Unnikgebouw in De Uithof.

Anders dan vijf jaar geleden koos de universiteit voor minder activiteiten, grotendeels geconcentreerd in één week. Het voordeel was dat de topactiviteiten ook écht speciaal voor het lustrum georganiseerd waren. Geen hele reeks van congressen en andere bestaande activiteiten die plotseling het stempel ‘lustrum’ kregen, maar voor de gelegenheid geplande bijeenkomsten waarbij het accent lag op het contact met de stad. Het thema was immers create, connect, and celebrate.

Niet nieuw waren de marathon, die toevallig net een week voor het lustrum plaatsvond, de traditionele Diesviering in de Domkerk die wel een speciale invulling kreeg en de jaarlijkse alumnidag van het universiteitsfonds.

Paul Schnabel, voorzitter van lustrumcommissie: “Als je de activiteiten over een heel jaar verspreidt, dan verdwijnt het momentum. Daarom hebben we ook bewust gekozen voor minder activiteiten in een kortere periode.”

De aanloop van het lustrum was wat moeizaam. De commissie zocht een bijzonder kunstevent, zoals tijdens het vorige lustrum de zevenkleurige lichtstralen tussen het Van Unnikgebouw en de Dom die toen veel opzien baarde. Kunstenaar Daan Roosegaarde werd benaderd, maar zijn tarief bleek voor de universiteit onbetaalbaar. Ook een project met studenten van de HKU werd geschrapt omdat het heel lastig bleek te realiseren, mede vanwege regelgeving en uit milieuoverwegingen. Dus moest de Utrechtse bevolking warm gemaakt worden met ingepakte bomen, billboards en beschilderde bedrijfswagens.

De lustrumweek, die dit jaar kort na Pasen viel, begon met de Dies, het traditionele verjaardagsfeestje van de universiteit in de Domkerk. Door het volle programma werd het een lange zit, maar de volle kerk werd daar door de rector soepel doorheen geloodst. Maar liefst in twee talen. De logica van een tweetalige bijeenkomst was niet geheel duidelijk. Waarom was de bijeenkomst met buitenlandse gasten niet helemaal in het Engels. Dat zou overigens nog wel een opgave zijn. Het Engels van een van de sprekers leidde tijdens de borrel tot het nodige gegniffel. Toch was het een geslaagde bijeenkomst  die door de dansende hoogleraren in stijl werd afgesloten.

Nieuw was het idee om 130 hoogleraren door de stad te laten fietsen naar een basisschool. Dit onderdeel Meet the Professor bleek een heuse hit. Kinderen hadden zich grondig voorbereid en  vroegen de hoogleraren soms letterlijk het hemd van het lijf. Het is alleen te hopen dat de universiteit dit niet vanwege het succes niet elk jaar gaat organiseren, dan zou het evenement snel aan inflatie lijden. Maar eens in de vijf jaar lijkt een prima idee.

Het festival UUnited, waar Utrechtse studentenmuziekgroepen met bekende artiesten optraden in TivoliVredenburg, bleek ook een geslaagd experiment. De optredens hadden een niveau waar zelfs de professionele artiesten van onder de indruk waren. Het festival oogde gezellig druk en had het karakter van een universiteitsfeest waarbij studenten en medewerkers elkaar konden ontmoeten. Een minpunt was dat niet veel mensen bereid waren kaartjes van 17,50 of 12,50 te kopen. Maar er waren voldoende vrijkaarten in omloop om het festival tot een succes te maken.

Als klap op de vuurpijl stond afgelopen weekend de culturele zondag Science in City op het programma. De universiteit heeft vaker culturele zondagen verzorgd, maar je kon merken dat aan deze zondag bijzonder veel aandacht was besteed. De Utrechters kregen een enorm aanbod voorgeschoteld voor zowel jong als oud. De wetenschapsquiz in TivoliVredenburg met Thomas van Luyn als presentator kan zo gebruikt worden voor een format op tv. Grappig, leerzaam en nu en dan verrassend.

De variëteit aan activiteiten, afwisselend van proefondervindelijke wetenschap tot de vele minicolleges en keynotelezingen van bijvoorbeeld Nobelprijswinnaar Gerard ‘t Hooft, zorgden volgens de organisatoren voor zo’n 13.500 bezoekers in de hele binnenstad.

De lustrumactiviteiten krijgen nog een staartje. In april zijn er vier besloten diners pensants waarbij wetenschappers van de vier strategische onderzoeksthema’s tijdens het eten in debat gaan met opinieleiders. In mei gaan wetenschappers nog eens op pad, maar dan om te gaan eten in een studentenhuis. Op zaterdag 21 mei organiseert het USC tenslotte de traditionele maskerade, een optocht door de stad met dit jaar het thema Don Quichotte die ook deze keer samenvalt met de Dag van het aangespannen paard van de faculteit Diergeneeskunde.

Paul Schnabel kijkt tevreden terug. “Wij hebben een bijzondere week meegemaakt. Voor mij was de Dies een prachtige opmaat van de lustrumweek, vooral met de Utrechtse Studenten Big band en Benjamin Herman als afsluiting, maar ook het muziekfeest op donderdag was geweldig. Zo’n  USKO samen met een componist als Merlijn Twaalfhoven heeft me geraakt. Al hoop ik dat de volgende keer meer collega hoogleraren zullen komen.  Ik denk dat de keuze om ons te beperken tot een aantal goed voorbereide activiteiten heel goed heeft gewerkt. Daar is door de verschillende teams veel werk ingestoken en dan is het mooi dat het er ook uitkomt.”