Geen pardon voor topsporter

Staatssecretaris Zijlstra is onverbiddelijk: ook topsporters die te lang studeren, lopen vanaf september tegen een boete van drieduizend euro aan. De topsportambities van Nederland komen volgens hem niet in het gedrang.

Studenten die meer dan een jaar te lang over hun bachelor- of masteropleiding doen, moeten straks bijna vijfduizend euro collegegeld betalen. De enige uitzondering op die regel vormen studenten met een handicap of chronische ziekte. Die krijgen niet twee maar drie uitloopjaren voor ze beboet worden.

“Studenten die naast hun studie ambitieus zijn en bijvoorbeeld topsporter of studentbestuurder zijn, hebben geen recht op een extra uitloopjaar”, schrijft Zijlstra de Tweede Kamer. Wel kunnen ze een beroep doen op het profileringsfonds van hun instelling.

Sommige universiteiten en hogescholen hebben een speciale regeling voor topsporters. Die kunnen volgens Zijlstra ook een sponsor zoeken of een uitkering aanvragen bij de koepel van landelijke sportorganisaties NOC*NSF.

Redactie: In zijn DUB-blog schreef  Olympisch roeier en geneeskundestudent Kaj Hendriks laatst dat het vooruitzicht van een langstudeerboete hem onzeker maakt. Hij vreest dat hij een mogelijke medaillebonus rechtstreeks naar DUO kan overmaken.