Gemeente Utrecht vraagt studenten Universiteit Utrecht om hulp

Hoe krijg je Utrechters zo ver dat ze de auto laten staan als ze naar de stad komen? Met die vraag worstelt de Gemeente Utrecht. Niet alleen raken de wegen verstopt als iedereen continue de auto neemt, maar het is ook nog eens ongezond. Voor een nieuw perspectief op dit probleem klopt de gemeente nu aan bij studenten en promovendi van de Universiteit Utrecht. Voor de interdisciplinaire challenge, waar ook alumni aan mogen deelnemen, werkt de Gemeente Utrecht voor het eerst samen met de Career Services van de Universiteit Utrecht en het Onderwijscentrum van het UMC Utrecht.

Tijdens co-create; life’s professional challenges gaan derdejaars bachelorstudenten, masterstudenten, PhD’s en kersverse alumni in kleine interdisciplinaire teams aan de slag met dit mobiliteitsprobleem van de Gemeente Utrecht. Binnen het tien dagen durende programma krijgen de deelnemende studenten onder andere enkele workshops, werken ze aan een plan voor de opdrachtgever en pitchen ze uiteindelijk hun ideeën aan een groep professionals.

Werken aan professionele vaardigheden

Een ander doel van het programma is dat studenten zien wat de kracht is van diversiteit door met studenten vanuit verschillende faculteiten samen aan één probleem te werken. Tegelijkertijd ontwikkelen ze hun eigen professionele vaardigheden, aldus Michèle Gerbrands  die vanuit het UMC Utrecht betrokken is bij de organisatie. "Denk aan netwerken, pitchen, projectmanagement en implementatie." Ze hoopt bijvoorbeeld dat een video waarin de studenten zichzelf pitchen, één van de belangrijke programmaonderdelen van de cursus, studenten zal helpen zichzelf te promoten bij werk- en opdrachtgevers.

Aan het programma kunnen derdejaars bachelorstudenten, masterstudenten, promovendi en alumni die niet langer dan zes maanden geleden zijn afgestudeerd meedoen. Deelnemers kunnen voor het tien dagen durende programma 3 ECTS krijgen. Om mee te denken over een oplossing voor de Gemeente Utrecht moet je in de periode van 16 tot en met 27 oktober fulltime beschikbaar zijn. Aangezien de co-challenge niet in een onderwijsvrije week valt, betekent dit dat je in die periode geen vakken moet hebben of vrijstelling moet kunnen krijgen. Inschrijven kan nog tot één dag voor de start van het programma, maar er zijn wel maximaal 25 plaatsen beschikbaar.