Geneeskunde: meisjes gemotiveerder dan jongens

Meisjes zijn eerder bereid meer dan 60 uur per week te studeren of zich in de schulden te steken voor de opleiding Geneeskunde dan jongens. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Rashmi Kusurkar.

Ik zou nog steeds geneeskunde kiezen als dat zou betekenen dat ik nooit meer met vrienden op vakantie kan.

Als mijn studie me meer dan 60 uur per week zou kosten, dan zou ik serieus overwegen te stoppen met geneeskunde.

Ongeveer 1500 geneeskundestudenten van het VUMC in Amsterdam en het UMC Utrecht hebben gereageerd op deze en andere stellingen die onderzoekster Rashmi Kusurkar ze voorlegde in een online vragenlijst. Kusurkar promoveerde op 27 maart met haar onderzoek naar de motivatie van geneeskundestudenten.

Uit de resultaten blijkt dat vrouwelijke studenten op een schaal van 16 (minimum) tot 80 (maximum) een hogere motivatiescore (57,05) hebben, dan mannelijke studenten (54,30). Ook zijn studenten die de normale zesjarige geneeskundeopleiding doen, minder gemotiveerd dan studenten die pas na hun bachelor instromen in de SUMMA-master. Daarbij moet natuurlijk aangetekend worden dat aan die laatste opleiding een strenge selectie voorafgaat en de studenten ouder zijn en dus bewuster kiezen.

Uit literatuuronderzoek dat Kusurkar aanhaalt in haar dissertatie, blijkt daarnaast dat meisjes gemiddeld vaker vanuit een intrinsieke motivatie voor de opleiding geneeskunde kiezen: ze willen graag mensen helpen en hebben werkelijke interesse in de studie. Jongens zijn meer uit op de status van het beroep arts en het bijbehorende salaris. Ook blijken ze vaker te kiezen voor geneeskunde nadat hun ouders druk op hen hebben uitgeoefend.

Geneeskundeopleidingen hoeven van het kabinet niet meer verplicht mee te doen aan de landelijke loting. Ze mogen in theorie ál hun nieuwe studenten zelf selecteren op basis van kwaliteit en motivatie. Motivatie leent zich echter niet voor een selectietest, stelt Kusurkar in een persbericht van het UMC Utrecht. “Bestaande motivatietests zijn niet geschikt voor selectie omdat de student antwoordt wat hij of zij verwacht dat men wil horen.”