Geneeskundestudent Kaj Hendriks sportman van Utrecht

Geneeskundestudent Kaj Hendriks is gisteravond in Tivoli uitgeroepen tot Utrechtse sportman van 2013. Hendriks zelf was niet lijfelijk aanwezig bij de uitreiking; hij is op trainingskamp in Australië. UU-alumnus en beachvolleybalcoach Gijs Ronnes werd coach van het jaar.

Hendriks pakte vorig jaar goud op het EK bij de vier zonder stuurman en baarde het meeste opzien met zijn gouden plak op het WK in Zuid-Korea. Samen met zijn Amsterdamse teamgenoten Boaz Meylink, Robert Lücken en Mechiel Versluis won hij van favoriet Australië. Het was voor het eerst sinds 1991 dat Nederland wereldkampioen werd op een Olympisch nummer. Voor Hendriks was het de eerste overwinning op een groot international toernooi. Zijn prijzenkast van 2013 werd helemaal compleet door een gouden plak op het NK bij de vier zonder stuurman en zilver bij de twee zonder stuurman.

Oud-rechten-student Gijs Ronnes werd uitgeroepen tot coach van 2013. Onder zijn leiding werden Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen als eerste Nederlanders ooit wereldkampioen beachvolleybal. Op Facebook reageert Ronnes uitbundig: “Super trots dat ik coach van het jaar in mijn statsie Utereg ben geworden!!! Wederom dank voor al jullie stemmen!!” Eerder dit jaar werd Ronnes als trainer van twee Hagenaren al uitgeroepen tot coach van het jaar van Den Haag.

Bij de vrouwen greep Orca-roeister en masterstudente sociale geografie Inge Janssen naast de titel. Ze was genomineerd voor haar zesde plaats op het WK skiff, maar moest de titel laten aan atlete Dafne Schippers, die brons pakte bij de zevenkamp op het WK atletiek.

De winnaars van de Utrechtse sportprijzen worden bepaald door het publiek en door een onafhankelijke adviescommissie. In totaal zijn ruim 10.000 stemmen uitgebracht.