Groep actievoerders hindert ontruiming Bungehuis

Tientallen actievoerders blokkeerden de stoep voor het Amsterdamse Bungehuis waardoor het busje dat de gearresteerde bezetters moest ophalen niet kon voorrijden. De mobiele eenheid moest ingrijpen.

Het Bungehuis van de Universiteit van Amsterdam wordt op dit moment ontruimd door de politie. Enkele actievoerders hebben vrijwillig het pand verlaten, de rest van de groep komt onder politiebegeleiding naar buiten. Nadat de tweede arrestantenbus vertrok begonnen studenten een zittend protest, al scanderend: “Bezet, blokkeer, dit beleid pik ik niet meer” en “He ho, CvB, waar blijf je met je BMW”.

Toen het derde arrestantenbusjes vervolgens van de andere kant kwam en actievoerders het probeerde tegen te houden, greep de mobiele eenheid in.

Rond half tien vanmorgen kwam de politie via een raam het bezette Bungehuis binnen. De eerste actievoerders, die het pand rond tien uur vrijwillig via de voordeur verlieten, zijn niet gearresteerd. De rest werd vanaf een uur of elf door de politie naar buiten gebracht. Volgens de bezetters zijn er twaalf mensen gearresteerd en zouden er nog zeker dertig in het pand zitten.

De ontruiming verliep tot nog toe rustig. Vanuit een naastgelegen pand werd een rookbom gegooid en er zijn enkele rotjes afgegaan, maar die kwamen niet van de bezetters. Toen het eerste busje met arrestanten wegreed ontstond er een klein opstootje, maar ook dat was vrij snel weer voorbij.

De actievoerders, die zichzelf ‘De Nieuwe Universiteit’ noemen, hebben het Bungehuis elf dagen bezet gehouden. Ze eisten onder andere meer inspraak in het universitaire beleid en een gekozen college van bestuur.