Groningen wil geen ontgroeningen meer

Weg met de ontgroeningen, zeggen de Groningse universiteit, hogeschool en de gemeente. “Er is een cultuurverandering nodig.”

Gisteren werd bekend dat een aspirant-lid van studentenvereniging Vindicat hoofdletsel had opgelopen tijdens de ontgroening. Het is het zoveelste incident in de afgelopen tijd. Onacceptabel, vinden de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool en de gemeente Groningen.

De drie partijen hebben de afgelopen dagen overlegd en kwamen tot de conclusie “dat er een cultuurverandering nodig is bij de verenigingen om er voor te zorgen dat de ontgroeningen stoppen.”

Samen met Vindicat willen de partijen een externe commissie instellen die op de cultuurverandering moet toezien. De verenigingen zijn nu eerst aan zet: Vindicat heeft aangegeven dat het zijn introductieperiode nog eens stevig onder de loep zal nemen.