Grootste gift ooit voor Universiteitsfonds

Alumna Cobi de Bree heeft het Utrechts Universiteitsfonds een kwart miljoen euro geschonken. De 93-jarige tandarts overleed afgelopen mei en liet haar vermogen aan acht goede doelen na. Dit meldt Alumni-magazine Illuster.

Enkele weken na het overlijden van Cobi de Bree in mei ontving het Universiteitsfonds een brief van haar notaris met de boodschap dat zij praktisch haar hele vermogen aan goede doelen heeft nagelaten. Boven aan het lijstje stond het Universiteitsfonds. Het gaat om de grootste gift sinds de oprichting van het Universiteitsfonds in 1886.

Cobi de Bree begon op 17-jarige leeftijd aan de studie tandheelkunde aan de Universiteit Utrecht. Ze was lid van UVSV en werkte na haar afstuderen in 1942 als zelfstandig tandarts in Amersfoort. Ze was meer dan veertig jaar trouw begunstiger van het Universiteitsfonds en deed mee aan Universiteitsdagen, die bedoeld zijn als feestelijke terugkomdagen voor alumni.

Het Universiteitsfonds houdt zich onder meer bezig met fondsenwerving, fondsbeheer en het verstrekken van subsidies. Directeur Maarten Vervaat: “Zulke giften die niet voor een bepaald project zijn bedoeld worden normaal gesproken gebruikt voor subsidie- en alumniactiviteiten, maar aangezien het zo’n groot bedrag is, kijken we of we een specifiekere bestemming hebben.”