Grote overstroming bij Vrije Universiteit

Een beschadigde waterleiding zorgt voor een overstroming in Amsterdam-Zuid. De Vrije Universiteit en het VU medisch centrum zijn moeilijk bereikbaar.

Het ziet eruit alsof een rivier buiten zijn oevers is getreden. Het water spoelt zelfs een auto weg, zoals in dit filmpje te zien is.

Volgens het Amsterdamse dagblad Parool zijn bij de Vrije Universiteit kelders volgelopen en zijn enkele liften buiten gebruik. Het ziekenhuis kampt met stroomuitval: de website is uit de lucht en enkele operaties worden uitgesteld.

Hulpdiensten zijn inmiddels ter plaatse. De waterleiding is bij werkzaamheden gesprongen, meldt waterleidingbedrijf Waternet.

Update 13.00 uur:
Op een persconferentie heeft voorzitter Wouter Bos van het VUmc zojuist bekendgemaakt dat alle patiënten in het ‘beddenhuis’ zullen worden overgebracht naar andere ziekenhuizen. Naar schatting gaat het om ongeveer vijfhonderd patiënten. Er zijn geen patiënten in gevaar geweest.

Doordat er een halve meter water in het ketelhuis staat, moest de stroom in het ziekenhuis eraf vanwege kortsluitingsgevaar. De schoonwatervoorziening kan de komende dagen niet gegarandeerd worden en ook de verwarming werkt niet meer.

Ook in de kelders van het Transitorium, een aangrenzend universiteitsgebouw van de VU is sprake van wateroverlast. Die wordt bestreden met grote pompen en zandzakken. Het is volgens een woordvoerder nog niet duidelijk of er onderzoeksapparatuur beschadigd is.