Hij is er weer: de sexy-besturenkalender

Een voorproefje van de pikante kalender van studieverenigingen van de UU.

Het is een traditie die in ere gehouden moet worden, zegt Hanne Oberman, vice-voorzitter van studievereniging Atlas. Samen met studieverenigingen Contact, Albion en Incognito hebben de vier het initiatief genomen om voor de Ragweek opnieuw een sexy-besturenkalender te maken. Tien poserende besturen op de kalender zijn van de faculteit Geesteswetenschappen, twee van Sociale Wetenschappen.

“Op onze kamer hangen de foto’s  van onze oude besturen van de kalenders van de afgelopen drie jaar”, zegt Hanne. “Dat vinden we mooie foto’s en toen we met alle studieverenigingen van de faculteit Geesteswetenschappen aan het vergaderen waren, vonden we allemaal dat er dit jaar weer een dergelijke kalender moet komen. De kalenders verkopen altijd goed, dus brengt het ook een mooi bedrag op voor de Ragweek.”

Elke maand poseert een ander bestuur. Atlas, de studievereniging van Liberal Arts & Sciences, heeft de maand maart gekregen. ”In die maand vieren hebben we onze dies, dus wilden we die graag.’’ Het thema voor Atlas dit jaar is geïnspireerd op de naam die studenten van deze Engelstalige opleiding dragen: lassers. “Het was wel spannend om de foto te maken. We vormen met drie mannen en twee vrouwen nu een half jaar het bestuur van Atlas, maar het is toch wel even anders om elkaar naakt of bijna naakt te zien.”

De foto is genomen in de studentenkamer van één van de bestuursleden. “Hij was net verhuisd en toen we aan het poseren waren, kwam zijn huisgenoot binnen. Die schrok wel even.”

Volgens Hanne is de kalender goed geslaagd. Elk bestuur heeft zijn eigen fotograaf meegenomen en de vormgeving is gedaan door Stichting Art. De verenigingen hebben hun best gedaan om een origineel thema voor de foto te bedenken. Zo is een bestuur te zien op een boerderij tussen het hooi. Een ander heeft een lokaal op de uni gehuurd en weer een ander bestuur is te zien in een kerststal. Ook wordt het schilderij ‘de geboorte van Venus’ nagespeeld. Hier en daar is wat gephotoshopt. “Bij ons vonken en sterren voor het thema lassen. Hucbald is gefotografeerd voor een green screen en geshopt op Abbey Road.”

De kalender, zo belooft Hanne, is leuk voor mannen en vrouwen. “De besturen bestaan ongeveer uit de helft mannen en de helft vrouwen. Het bestuur van FUF, de studievereniging voor Filosofie, heeft vier heren en een dame. De dame heeft een slip aan, maar de vier heren zijn volledig naakt.”

De oplage van de kalender is beperkt. Er zijn er slechts 173 gedrukt dus wie het bestuur van zijn of haar studievereniging geheel of gedeeltelijk naakt wil bewonderen, moet er snel bij zijn. De kalenders zijn vanaf maandagmiddag 7 maart bij de deelnemende studieverenigingen te koop. Hanne: “We houden er twee achter om te veilen tijdens de veiling van de Ragweek. Als alle kalenders – we hebben er als Atlas in totaal 17 - zijn uitverkocht, levert dat misschien nog meer op voor het goede doel.”

De deelnemende besturen zijn van de volgende studieverenigingen:

Januari Awater (Nederlandse Taal & Cultuur), februari Usocia (Sociologie), maart Atlas (Liberal Arts & Sciences), april SV Contact (Communicatie & Informatiewetenschappen), mei AKT (Media & Cultuur),  juni Albion (Engelse Taal & Cultuur), juli ART (Kunstgeschiedenis), augustus Versatile (Algemene Sociale Wetenschappen), september FUF (Filosofie), oktober Hucbald (Muziekwetenschap), november Babel (Taalwetenschap) en december Incognito (Cognitieve  Kunstmatige Intelligentie).