Hoe goed gaat een appverbod op de fiets werken?

Vanaf volgend jaar riskeer je een boete wanneer je op de fiets appt. Minister Schultz van Verkeer heeft dat deze week aangekondigd met een wetsvoorstel voor een appverbod op de fiets te komen. Maar zullen studenten zich aan dat verbod houden?

Niet voor niets stond het NOS-journaal maandag in het centrum van Utrecht om studenten te ondervragen over het aanstaande app-verbod: Utrecht is een van de drukste fietssteden en het kost weinig moeite om op de route naar De Uithof appende of bellende studenten te vinden.

De appende fietsers letten onvoldoende op de weg en zijn daardoor een gevaar voor zichzelf en hun n omgeving. Volgens het ministerie is in 20 procent van de fietsongelukken met jongeren een mobiel in het spel. Het CBS maakte deze week bekend dat het aantal dodelijke ongelukken met de fiets de afgelopen jaren is gestegen. In 2015 kwamen 185 fietsers om in het verkeer.

Campagnes om jongeren minder te laten appen, waren volgens Schultz niet succesvol, dus kiest ze nu voor een verbod. Als het aan de minister ligt, blijft telefoneren met de mobiel toegestaan, mits het handsfree en met oortjes gebeurt.

Het onderstaande filmpje dat NOS op 3 maakte in De Uithof, laat zien hoe weinig je als fietser ziet wanneer je ook appt.

Toch is de vraag of een appverbod zorgt voor meer veiligheid op de weg. Er zijn meer verkeersmaatregelen waar menig fietser zich op zijn zachtst gezegd weinig van aantrekt. Hoe effectief is een maatregel als je weet dat je hem niet kan handhaven?

Studentenunie Vidius houdt zich ook bezig met verkeersveiligheid. Ze kijken hoe fietspaden veiliger gemaakt kunnen worden, hoe je zorgt dat studenten licht op de fiets krijgen en hoe te voorkomen dat studenten massaal door rood rijden.

Marte Wolthuizen van Vidius vindt het goed dat er aandacht komt voor appen op de fiets, maar heeft wel twijfels over de effectiviteit van de maatregel. “Je weet op voorhand dat deze wet niet gehandhaafd zal worden. De lokale politie tijd heeft geen tijd om bonnen uit te schrijven. Kijk maar naar de controles voor het fietsen zonder licht. Onverlicht fietsen is ook verboden vanwege de veiligheid, maar slechts heel incidenteel is daar toezicht op. ”

Volgens psycholoog Chris Janssen kan zo'n verbod wel een zetje in de rug geven om het appen op de fiets terug te dringen. Het roken in de kroeg is door een rookverbod immers ook teruggedrongen. Ook al lukt het handhaven niet,  je hebt wel altijd de wet dat het niet mag achter de hand als je als politie ziet dat iemand zich gevaarlijk beweegt in het verkeer.

Janssen doet vooral onderzoek naar mobiel bellen in de auto. Uit dat onderzoek blijkt wel dat zowel appen als bellen in het verkeer gevaarlijk is. "Niet alleen het kijken, maar ook het voeren van een gesprek met iemand op afstand kan enorm afleiden."

Tags: fiets | verkeer