Je onderzoek presenteren in soundbites

Drie minuten. Zoveel tijd krijgen deelnemers aan de competitie voor jonge wetenschappers Famelab om een publiek en een jury warm te maken voor hun onderzoek. Begin volgend jaar is er voor het eerst een voorronde aan de UU.

Promovendi en jonge wetenschappers uit de Life Sciences die denken dat ze in 3 minuten een publiek enthousiast kunnen maken voor hun onderzoek, of dat graag willen leren, mogen zich melden. De Utrechtse Graduate School of Life Sciences (GSLS) gaat samen met Hubrecht Instituut voor ontwikkelingsbiologie en stamcelonderzoek twee Utrechtse voorronden organiseren voor de Famelab-competitie van de British Council.

Volgens Saskia Ebeling van de GSLS past het initiatief bij de doelstelling om promovendi breder te scholen. De graduate school biedt binnen het nieuwe PhD Course Centre inmiddels een pakket aan cursussen aan, waaronder vaardigheidstrainingen communicatie.

“Wij vinden het belangrijk dat toekomstige wetenschappers goed kunnen communiceren over hun werk, met vakgenoten én met leken. Maar ook als je de universiteit verlaat en buiten de wetenschap aan de slag gaat, kun je daar natuurlijk veel baat bij hebben.”

Deelnemers komen op 11 of 18 februari in actie in het Academiegebouw. Tijdens twee trainingen in januari leren zij hoe ze hun onderzoek het beste kunnen pitchen. Extra moeilijkheid: geen powerpoint. Een jury beoordeelt de bijdragen op de Famelab-criteria: Content, Clarity and Charisma.

Uiteindelijk zullen twee Utrechtse kandidaten doorgaan naar de Nederlandse finale die dit voorjaar ook in Utrecht plaatsvindt. Wie daar als beste uit de bus komt, mag naar de internationale eindstrijd. Die staat eind juni op het programma van het Cheltenham Science Festival.

Sinds 2005 strijden in Cheltenham jaarlijks jonge wetenschappers om de Famelab-titel. Zo’n 5000 wetenschappers, promovendi en masterstudenten afkomstig uit 25 landen namen de afgelopen jaren deel aan de internationale competitie. Inmiddels is er in Groot-Brittannië ook een versie voor middelbare scholieren.

De Leidse Marcia Brandenburg-Goddard vertegenwoordigde Nederland vorig jaar met een pitch van haar onderzoek naar autisme. De Fin Oskari Vinko was de grote winnaar van Famelab 2015. Met zijn personage Mr. Malaria vestigde hij de aandacht op de strijd tegen de ziekte. Volgens een jurylid was de student van ETH Zurich de meest charismatische parasiet die hij ooit ontmoette.

Helemaal nieuw is het principe van een wedstrijd met snelle Tedtalk-achtige presentaties van wetenschappers niet voor de UU. Twee jaar terug organiseerden twee bètastudenten in het Minnaertgebouw een Science Slam. De twee waren geïnspireerd door het grote succes van wedstrijden tussen goedgebekte wetenschappers in Duitsland.

Een van de Duitse Science Slam-uitblinkers was Giulia Enders. Zij maakte de afgelopen jaren internationaal furore met haar boek De mooie voedselmachine over de werking van het maag-darmkanaal. De titel van een van haar praatjes destijds heette ‘Wie geht kacken?’, oftewel: ‘Hoe gaat schijten in zijn werk?’. Zij maakte wel gebruik van een powerpoint.