Keuzegids Universiteiten: twintig opleidingen al jarenlang de beste

De Keuzegids is bedoeld voor aankomende studenten en rangschikt opleidingen op grond van studentenoordelen, de mening van deskundigen en gegevens over uitval van studenten en het aantal contacturen.

Vijf jaar geleden deelde de Keuzegids voor het eerst ‘kwaliteitszegels’ uit voor de beste academische bacheloropleidingen van Nederland. Het wisselde een beetje, maar elk jaar viel een stuk of zestig opleidingen die eer te beurt. Twintig zaten er telkens weer bij.

Kop en schouders
Elf daarvan zijn van Wageningen Universiteit, die al meer dan tien jaar met kop en schouders boven de rest uitsteekt in de jaarlijkse Keuzegids Universiteiten. De Rijksuniversiteit Groningen heeft er ook drie. De Universiteit Twente telt er twee.

De overige topopleidingen zijn van Maastricht, Utrecht, Nijmegen en de Theologische Universiteit in Apeldoorn.

De TU Delft en de Universiteit van Amsterdam oogsten minder lof in de gids en staan onderaan in de ranglijst van universiteiten, terwijl ze op internationale lijsten juist zo goed scoren met hun wetenschappelijke prestaties. “Toponderzoek is een andere tak van sport dan goed bacheloronderwijs”, aldus de Keuzegids.

Kleine zaaltjes
In de gids die vandaag verschenen is, valt verder de lagere waardering voor de Erasmus Universiteit Rotterdam op. De overstap naar kleinschaliger onderwijs zou er niet vlekkeloos verlopen. Studenten klagen over de faciliteiten. Er is een gebrek aan werkplekken en kleine zaaltjes, meent de Keuzegids. “Juist bij psychologie, waar de vernieuwing begon, is de waardering van de studenten sterk gedaald.”

Van alle universiteiten kan alleen de Open Universiteit in de buurt komen van Wageningen. “Alle opleidingen krijgen van de studenten een gunstige waardering”, aldus de Keuzegids. Maar de OU is een vreemde eend in de bijt: die verzorgt academisch afstandsonderwijs en heeft geen campus waar studenten rondlopen.