Kunnen die pc-schermen niet uit?

Wie 's avonds langs de Universiteitsbibliotheek of het Ruppertgebouw loopt, ziet rijen felblauwe inlogschermen. Dat wekt nog altijd verbazing en onbegrip.

In het kader van het nieuwe strategisch plan brainstormt de universiteit dit najaar over hoe zij duurzamer en groener voor de dag kan komen. Practice what you preach, is daarbij vaak het credo.

Een praktische suggestie van milieubewuste studenten is: doe wat aan de beeldschermen van computers die tot ’s avonds laat de omgeving verlichten.

Een student reageerde eind vorige maand bijvoorbeeld zo op een tweet van de UU.

@UniUtrecht wat dacht je van all die duizend beeldschermen in de UB 's nachts uitzetten #stroomverspilling

— Arian van Putten (@ProgrammerDude) 27 november 2015

Schermen kunnen eerder op zwart, ook overdag, vond eerder dit jaar een groep studenten Sustainable Development. Zij drongen erop om beeldschermen 20 minuten na uitloggen op standby te zetten. Een analyse van gegevens van Studyspot, het digitale systeem dat studenten naar vrije werkplekken loodst, wees uit dat computers vaak maar vier uur per dag benut worden.

Het rapport van de studenten was het beste van het Living Lab-project waarbinnen studenten samenwerken met Green Office Utrecht. Een vertegenwoordiger van het Green Office prees de voorgestelde maatregelen. Studenten zouden zich meer bewust worden van duurzaamheidsvraagstukken.

Peter Scheeren van de universitaire IT-afdeling meldt dat de kwestie hoog op de agenda staat. De instellingen zijn in het verleden vastgesteld samen met de faculteiten die eigenaar zijn van de pc’s. Op dit moment vindt overleg plaats over mogelijke aanpassingen.

Volgens Scheeren is het technisch mogelijk om schermen nadat ze zijn uitgelogd op zwart te zetten, maar er is een nadeel: studenten denken dat de pc’s stuk zijn. “Een belangrijke reden om schermen niet op zwart te zetten, was dat studenten dan bij binnenlopen kunnen zien welke machines direct te gebruiken zijn.”

De studenten Sustainable Development hadden in hun rapport begrip voor dit probleem, maar dachten dat met een goede voorlichting en communicatie hier wel wat aan te doen zou zijn. Scheeren zegt de optie begin volgend jaar serieus te willen bespreken met de faculteiten.

Behalve naar het op zwart zetten van schermen kijkt Scheeren met de faculteiten ook in hoeverre computers vaker of langer geheel uitgeschakeld kunnen worden. “Ik denk in januari meer duidelijkheid te kunnen geven.”

Ongebruikte pc's en schermen vroeger op de avond helemaal uitzetten of, zoals een universiteitsraadslid suggereerde, 's ochtends niet allemaal tegelijkertijd weer inschakelen, heeft  een keerzijde. Dat verhindert namelijk de mogelijkheid om updates door te voeren, meldt Scheeren. Vaak zoekt men daarvoor tijden waarop het onderwijs niet wordt gehinderd.

De computers in de UB blijven op dit moment ’s nachts tot half twee aan, dat wil zeggen tot een half uur na de laatste sluitingstijd in tentamenperiodes. Bij de bèta’s gaan ze om 24.00 uur uit en in de rest van De Uithof om 22.00. De meeste computers worden 's ochtends om 7.00 uur weer ingeschakeld.