Lange wachttijden bij DUO: nog een paar maanden geduld a.u.b.

“Momenteel zijn de wachttijden erg lang. Naar verwachting blijft dat vandaag ook zo”, zegt een stem aan de andere kant van de lijn. Veel studenten klinkt dat bekend in de oren. CDA-Kamerlid Harry van der Molen nam vorige week zelf de proef op de som.

Bij het bellen van het informatienummer was zijn wachttijd wel 64 minuten. “Niet alleen studenten zijn de dupe, ook docenten en ouders. Zeker als deadlines naderen en je door de bomen het bos niet meer ziet”, twitterde hij. Hij vraagt de minister om uitleg.

Een woordvoerder van DUO kent het probleem. De extreem lange wachttijden hebben volgens haar te maken met de overstap naar een nieuw computersysteem, waardoor medewerkers minder tijd hebben om studenten te woord te staan.

Om de capaciteitsproblemen op te vangen zijn uitzendkrachten ingehuurd, maar die zijn nu pas beschikbaar. De huidige wachttijd van gemiddeld twintig minuten is ten opzichte van vorige week (45 minuten) in ieder geval stukken korter.

DUO belooft beterschap: studenten kunnen in de toekomst meer zelf regelen via ‘Mijn DUO’. Ze zullen dan minder vaak hoeven bellen of alles wel in orde is, verwacht de dienst.

De dienst hoopt de wachttijden onder controle te krijgen door nog meer uitzendkrachten in te huren, maar die moeten eerst worden opgeleid. De komende maanden zal de capaciteit nog niet honderd procent zijn, aldus de woordvoerder.

Tags: duo