Leidse studenten in opspraak na ontgroeningsstunt

Vijf studenten van de Leidse studentenvereniging Quintus hebben vorige maand een regenboogzebrapad beklad. Eén van hen bracht daarbij de Hitlergroet. Ze zijn nu aangehouden door de politie.

Vorige maand verscheen op sociale media een filmpje waarin te zien was hoe een groepje jongens het zogenaamde gaybrapad in Leiden – een zebrapad met regenboogkleuren ter bevordering van de homo-emancipatie – overschilderden met rode verf. Aan het eind van het filmpje trok één van de jongens zijn shirt uit en bracht de Hitlergroet.

De gemeente Leiden heeft aangifte gedaan. Eerder werd nog gedacht dat het om extreemrechtse jongeren ging, maar volgens weblog De Dagelijkse Standaard blijkt het nu om studenten van dispuut Sjap Eisjedies te gaan. Die moesten, als onderdeel van de ontgroening, een stunt verzinnen waarmee ze in de media zouden komen.

De Universiteit Leiden noemt het incident “beschamend” en “betreurenswaardig”, maar ziet geen aanleiding om ontgroeningen te verbieden. “Quintus heeft ons gebeld en de jongens direct geschorst”, zegt een woordvoerder. “Daar zijn we blij mee. We wachten nu eerst het onderzoek van de vereniging af.”

Het is het zoveelste incident bij studentenverenigingen. In september maakten verenigingen in Groningen het zo bont, dat de gemeente en de universiteit af wilden van de ontgroeningen. Begin oktober werd bekend dat drie aspirant-leden van het Amsterdamse corps in het ziekenhuis waren beland tijdens hun kennismakingsperiode.