Londen 2012: 2 x Orca en 3 x Triton

Vijf leden van de Utrechtse roeiverenigingen Orca en Triton maken deze zomer hun opwachting tijdens de Olympische Spelen. Eind vorige week werd de samenstelling van de Nederlandse Vrouwenacht bekendgemaakt.

Van de vier ‘Utrechtse’ vrouwen in de bondsselectie mogen er drie een gooi naar goud gaan doen. Van Triton zijn stuurvrouw Anne Schellekens, na een Utrechtse bachelor geschiedenis nu UvA-student, en Roline Repelaer van Driel (foto), na een afgebroken Diergeneeskunde-opleiding nu studerend aan de HvA, van de partij. Repelaer van Driel won tijdens de vorige Spelen in Beijing al zilver met de Vrouwenacht.

Psychologie-alumna Claudia Belderbos van Orca haalde ook de uiteindelijke selectie. Masterstudente Geocommunicatie Inge Janssen behoort niet tot de uitverkorenen. De Orca-roeister was een nieuwkomer in de selectie van de bond en bij voorbaat al outsider voor een plek in de boot.

Eerder maakte de roeibond al bekend dat Orca-roeier en alumnus Algemene Sociale Wetenschappen Sjoerd Hamburger is opgenomen in de Mannenacht. Triton-roeier en geneeskundestudent Kaj Hendriks, blogger op de DUB-site, zit in Londen in de Nederlandse Mannenvier.

*update* Orca laat aan DUB weten dat er nog steeds een kans is dat Inge Janssen naar de Olympische Spelen gaat. Inge kan zich begin mei bij de Worldcupwedstrijden in Belgrado met de ´dubbeltwee´ plaatsen voor het Olympisch Kwalificatie Toernooi.