Lopen alle eerstejaars straks in deze hoodie?

Navyblauwe sweater moet eerstejaars een UU-gevoel geven.

Eerstejaars kunnen in september voor 10 euro een hoodie van de UU kopen. De sweater moet de band tussen student en universiteit versterken.

Aankomende bachelorstudenten kunnen na de zomer voor 10 euro een UU-hoodie aanschaffen. Het gaat om een navyblauw exemplaar met witte belettering. Dit type werd de afgelopen jaren het meest verkocht. De sweaters, die in de winkel 35 euro kosten, zijn 100 procent duurzaam gefabriceerd.

De universiteit wil graag dat de hoodie de betrokkenheid van nieuwe studenten bij de universiteit vergroot. Bij de recente vernieuwingen in het bachelor- en masteronderwijs benadrukte het universiteitsbestuur keer op keer hoe belangrijk onderlinge verbondenheid van studenten en docenten is voor de kwaliteit van het onderwijs.

Het idee voor een sweater-actie ontstond tijdens gesprekken van rector Bert van der Zwaan met studenten. De universiteit denkt dat zo'n 4000 van de naar verwachting 6000 eerstejaars de hoodie gaan aanschaffen. Nieuwe UU-studenten kunnen dit in de eerste twee weken van het collegejaar doen in een van de twee vestigingen van de Universiteitsbibliotheek.

De UU wil de truien niet gratis weggeven. Een eigen bijdrage van studenten past bij het uitgangspunt dat studeren aan de UU niet alleen "een commitment" vraagt van de universiteit maar ook van de student, zo laat Arjen van Vliet, verantwoordelijk voor de begeleiding van UU-studenten, weten.

De universiteit overweegt eerstejaars masterstudenten eenzelfde aanbod te doen als de eerstejaars bachelorstudenten. Verder wordt gekeken of ouderejaars studenten en medewerkers van de UU die belangstelling hebben voor de hoodie ook korting kunnen krijgen. Zij zouden de sweater dan bijvoorbeeld tegen de kostprijs van 27,50 euro kunnen kopen. Begin september worden studenten en medewerkers hierover geïnformeerd.