LSVb en Rover in verweer tegen onterechte ov-boetes

Inchecken moet altijd, beeld van site NS

Je mag gratis met de trein reizen, maar krijgt toch een boete als je vergeet in te checken. Daar moet snel een einde aan komen, vinden de Landelijke Studenten Vakbond en reizigersorganisatie Rover.

LSVb en Rover gaan kijken of ze juridische stappen kunnen ondernemen tegen ov-bedrijven die boetes uitdelen aan abonnementhouders die vergeten in te checken. Dit hebben zij zaterdag gezegd in een uitzending van het consumentenprogramma Kassa.

Ook met een ov-studentenkaart of vrij-reizenabonnement moeten reizigers altijd inchecken: dan pas is hun vervoersbewijs geldig. Als ze het vergeten, kunnen ze worden aangemerkt als zwartrijder.

Dat kan niet, vinden Rover en de LSVb. Ze werven donateurs om hen te steunen bij een juridische onderzoek, want zelf hebben ze er niet genoeg geld voor, zeggen ze. Ze willen 5000 euro bijeensprokkelen via Rechtspraak.nu. De teller staat nu op bijna 400 euro dankzij 23 donateurs.

Ov-bedrijven Connexxion en HTM geven zwartrijders de keuze: een boete van 35 euro waar je bezwaar tegen kunt maken of een boete van 25 euro waarbij dat niet kan. De LSVb en Rover betwijfelen of dat wel mag. Je zou altijd bezwaar moeten kunnen maken.

In de uitzending kwamen ook enkele studenten aan het woord, die met hun ov-kaart gratis mochten reizen en toch een boete kregen. Vervoerders zeggen dat ze er meestal coulant mee omgaan.