Lustrumexpositie cartoonist Niels Bongers in onderwijsgebouw Rechten

Een selectie van het werk van DUB-cartoonist Niels Bongers is te zien in het onderwijsgebouw van Rechten van de faculteit Rebo op het Janskerkhof. De moderne student en de werkdruk van docenten zijn enkele onderwerpen die Niels op de hak neemt in zijn tekeningen.

De Utrechtse Niels Bongers tekent al meer dan dertig jaar wekelijks een actuele cartoon over het universitaire leven, de landelijke onderwijspolitiek en het studentenleven. Vroeger verscheen zijn werk in het Ublad, de laatste vijf jaar op DUB, de onafhankelijke nieuwssite van de Universiteit Utrecht.

Voor het lustrum van de Universiteit Utrecht is een selectie gemaakt van de grappigste cartoons die Niels in zijn carrière gemaakt heeft. Thema’s zijn onder meer de moderne student, de werkdruk van docenten en bestuurders die hoog van de toren blazen.

In zijn werk geeft Bongers een verrassende en tegendraadse kijk op ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs en de Universiteit Utrecht. Opvallend is dat veel thema’s steeds weer terugkeren in de cartoons. Wie bijvoorbeeld denkt dat kamernood onder studenten vroeger niet bestond, komt bedrogen uit.

Veel dingen blijven hetzelfde, constateerde Niels Bongers eerder in een interview met DUB toen bij cartoons selecteerde voor een eerdere expositie. “Studenten klaagden 24 jaar geleden ook al over gebrek aan studieplekken, alleen zaten toen niet hbo-studenten maar aio’s op ‘hun’ stoelen.”

De tekeningen van Niels zijn al eerder geëxposeerd door DUB zoals in de Universiteitsbibliotheek in De Uithof, in de Faculty Club en in TivoliVredenburg tijdens de UIT.

Niels Bongers schept nog altijd genoegen in zijn wekelijkse commentaartekening. “Het mooiste blijft het om iets aan de kaak te stellen wat niet deugt. Vroeger kwam ik vaker met van-dik-hout-zaagt-men-planken-symboliek. Afgehakte benen enzo. Dat doe ik nu minder,”

De lustrumtentoonstelling is van woensdag 23 maart tot en met vrijdag 29 april te bekijken in het nieuwe onderwijsgebouw van Rechten van de faculteit Rebo op Janskerkhof 3A. De expositie maakt ook deel uit van de speciale lustrumeditie van de Culturele Zondag Science in the City op 3 april.

Bongers is ook verbonden aan De Inktpot, een gezelschap van Utrechtse striptekenaars, die meewerkten aan de verstripping de Psalter die tijdens de lustrumperiode te zien zal zijn in de Domkerk.

Het onderwijsgebouw van Rechten is gevestigd op Janskerkhof 2-3A. De openingstijden zijn: maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 22.00 uur. Op vrijdag van 8 .00 tot 19.00 uur.