Menno Bentveld leest tweede Utrechts Studentendictee voor

Deelnemers aan het eerste Utrechts Studentendictee in het academiegebouw.

Menno Bentveld leest op 21 mei het tweede Utrechts Studentendictee voor. Hij neemt hiermee de fakkel over van Ronald Giphart. Ook dit jaar maken studenten van de Universiteit Utrecht weer kans op de Studententaalprijs en een geldbedrag van 500 euro.

Na het grote succes van vorig jaar organiseert taleninstituut Babel in samenwerking met het digitale universiteitsblad DUB dit jaar wederom het Utrechts Studentendictee. Het zal opnieuw plaatsvinden in de aula van het academiegebouw.

Deze keer is het thema ‘een cultureel reisje over de wereld’. Verschillende culturen komen aan bod en ook metaforische oorden worden aangedaan. Peter J. van Dijk, coauteur van het dictee, ziet het als een unieke kans voor studenten: “Het dictee laat je kennismaken met fenomenen die je anders maar sporadisch onder ogen krijgt.”

Van Dijk ziet taal als een beperkt communicatiemiddel. Het zijn juist de zogenaamde ‘dicteewoorden’ die de mogelijkheden van de taal rekken. “Neem een woord als kafkaësk. Het biedt een link naar de schrijver Kafka maar tegelijk is het prikkelend omdat je je afvraagt wat er precies met het woord bedoeld wordt.”

Als voorlezer is Menno Bentveld gevraagd. Bentveld studeerde theaterwetenschappen in Utrecht en was tijdens zijn studententijd lid van Unitas S.R. In 1990 begon hij bij Veronica waar hij onder meer Club Veronica en Baanbreker presenteerde. In 1995 stapte Bentveld over naar de VARA. Hij presenteerde programma’s als Jules Unlimited, De Ontdekking, Nieuwslicht, Herexamen en Op Weg Naar Het Lagerhuis. Op de radio presenteerde hij een tijdlang Vroege vogels.

Babel ziet het studentendictee als een nieuwe traditie. Marc Gebuis, directeur van Babel, merkt dat de taalvaardigheid onder studenten erg wisselend is. “Taalvaardigheid hangt samen met denkvaardigheid en is dus erg relevant voor de academische gemeenschap. Babel geeft er op een speelse wijze jaarlijks aandacht aan, in de vorm van het studentendictee.” Gebuis is benieuwd naar de resultaten. “Het niveau van sommige studenten was vorig jaar verbluffend. Ik ben benieuwd of de studenten dit jaar nóg beter zijn.”

Het half uur durende dictee wordt gevolgd door een interview van presentator Ernst-Jan Hamel met Bentveld. Daarna zal de winnaar bekend gemaakt worden en wordt de avond feestelijk afgesloten met een borrel.

Het Utrechts Studentendictee 2015 vindt plaats op donderdag 21 mei vanaf 19:00 uur in de aula van het Academiegebouw op het Domplein. Deelname is gratis. Aanmelding vooraf is vereist.