Miriam Koopman en Femke van Wijk 'supervisors of the year'

Van links naar rechts: beste promotor Miriam Koopman en beste co-promotor Femke van Wijk

Begin februari reikten Utrechtse promovendi van de Graduate School Life Sciences voor de tweede keer prijzen uit aan de meest gewaardeerde PhD-begeleiders. Internist-oncoloog Miriam Koopman sleepte de prijs voor beste promotor in de wacht, immunologe Femke van Wijk die voor beste co-promotor.

Koopman werd tot beste promotor uitgeroepen vanwege de prestaties die ze volgens haar promovendi levert als dokter, onderzoeker, docent, én als moeder van twee kinderen. Promovendi zien in haar een 'superwoman' en rolmodel. Ze loven Koopman om haar toegankelijkheid, haar ontvankelijkheid voor feedback en haar aandacht voor de balans tussen privéleven en werk. De twee andere genomineerden waren oogheelkundige Joke de Boer en farmacoloog Roos Masereeuw (rechts op de foto hieronder naast Koopman).

Femke van Wijk, winnares van de prijs voor beste co-promotor, hecht volgens promovendi grote waarde aan zowel de professionele als persoonlijke ontwikkeling van haar PhD’s. Ook organiseert zij een programma voor promotoren om de begeleiding van promovendi te verbeteren. Op de foto hieronder staat Van Wijk geheel links, naast medegenomineerden oogheelkundige Robert Wisse, farmaco-epidemiologe Anke Hövels en immunoloog Jonas Kuiper.

De Graduate School of Life Sciences reikt sinds vorig jaar de ‘Supervisor of the year’-prijzen uit in samenwerking met het PhD-initiatief Pro-Motion. De prijzen zijn bedoeld om goede begeleiding te belonen en om aandacht vragen voor het belang van een goede begeleiding.

Om hun (co-)promotor te nomineren, kunnen promovendi een korte motivatie schrijven. De jury interviewt vervolgens de finalisten om een beter beeld te krijgen van de relatie tussen de PhD-kandidaten en hun begeleider.