Nederland verliest terrein in reputatieranglijst Times Higher Education

De TU Delft stijgt in de jaarlijkse populariteitsranglijst van het tijdschrift Times Higher Education en behoort nu tot de vijftig universiteiten met de beste reputatie van de wereld. De UU staat in de ranggroep 81-90.

De World Reputation Rankings is afgeleid van de jaarlijkse Times Higher Education-ranglijst van beste universiteiten ter wereld, waarin niet alleen wetenschappelijke impact en andere ‘feiten’ meewegen, maar ook de reputatie van universiteiten onder zestigduizend geënquêteerde wetenschappers.

Zo goed als alle Nederlandse universiteiten staan in de gewone lijst en acht zelfs in de top honderd, maar hun reputatie blijkt iets minder goed. Slechts vier halen op dat gebied de top honderd. Delft stijgt naar de 42ste plek, zoals ook de UvA iets hoger scoort. Wageningen stond vorig jaar nog net bij de beste honderd, maar nu niet meer.

Helemaal bovenaan prijkt Harvard, gevolgd door het Massachusetts Institute of Technology. Stanford klimt naar de derde plek, terwijl Cambridge en Oxford op vier en vijf eindigen, als enige niet-Amerikaanse universiteiten in de top tien.

“Nederland verliest terrein”, stelt Phil Baty, maker van de ranglijsten. Maar gelet op zijn omvang doet Nederland het volgens hem nog altijd goed. “Een land als Canada telt twee keer zoveel inwoners, maar toch heeft Nederland meer universiteiten in de top honderd.”

Bron tabel: VSNU