Nieuw onderwijsgebouw bèta’s en geo’s krijgt acht verdiepingen

Helder, licht en eenvoudig. Dat zijn volgens de architect de sleutelwoorden voor de nieuwe thuishaven van studenten van de faculteiten Bètawetenschappen en Geowetenschappen.

Het bureau Ector Hoogstad Architecten maakte dit weekeinde bekend dat de UU voor het nieuwe onderwijsgebouw van de bèta- en geofaculteiten heeft gekozen voor zijn ontwerp. Dit bureau was eerder verantwoordelijk voor de faculteit Educatie aan de Padualaan en het TNO-gebouw in de Noordwest-hoek van De Uithof.

Het gaat om een acht verdiepingen tellend gebouw met een totaal vloeroppervlakte van meer dan 11.000 vierkante meter. Er is onder meer ruimte voor studieplekken, hoorcolleges, laboratoria, kantoren en horeca. De bedoeling is dat het gebouw er begin 2015 staat.

Het nieuwe studentenonderkomen komt tussen het Minnaertgebouw en het Buys Ballotgebouw in te staan en staat ook in verbinding met deze twee gebouwen via een binnenplaats met waterpartij. Eerder spraken de directeuren van de twee betrokken faculteiten op DUB al de wens uit dat de drie gebouwen samen een soort mini-campus gaan vormen.

De twee faculteiten hebben grote behoefte aan een nieuw onderkomen. Het Wentgebouw maakt vanaf deze zomer plaats voor de nieuwbouw van het RIVM. Ook het gebouw van Aardwetenschappen staat op de nominatie om gesloopt te worden. De UU wil bovendien voor 2015 het Van Unnikgebouw, waar nu nog onderdelen van Geowetenschappen zijn gehuisvest, verlaten.