Open dagen voor bacheloropleidingen drukbezocht

Meer dan 10.000 scholieren uit heel Nederland bezoeken vrijdag en zaterdag De Uithof en de Utrechtse binnenstad. Tijdens de open dagen van de UU kunnen zij meer te weten komen over de 45 bachelorstudies die de universiteit rijk is.

Het is druk in De Uithof en in de binnenstad. Voor de open dagen van de UU komen dit jaar bijna 12.000 scholieren naar Utrecht, dat zijn er 1000 meer dan vorig jaar. De belangstelling is zo groot dat de programma's van sommige opleidingen volledig volgeboekt zijn. Opnieuw blijkt dat Utrecht vooral bij dames een geliefde studentenstad is: 68 procent van de deelnemers aan de open dagen vrouw is.

De open dagen bestaan onder meer uit bijeenkomsten waarbij opleidingen informatie verstrekken over het studieprogramma. Daarnaast kunnen studenten zich verdiepen in een opleiding door presentaties over een specifiek thema of een werkcollege bij te wonen.

Verder zijn er veel extra activiteiten die aankomende studenten moeten helpen een goede studiekeuze te maken. Zo is er de mogelijkheid van speedcoaching, waarbij een student een scholier in een gesprek van tien minuten tips geeft.  Voor ouders zijn er speciale sessies georganiseerd.

Ook is er speciale aandacht voor de honours programma's.  De UU probeert meer gemotiveerde studenten al vanaf het eerste jaar een aanvullend onderwijsprogramma te laten volgen dat uitdagender is dan een normale opleiding. Zo'n 60 procent van de bezoekers heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in een dergelijk programma:

Studenten konden zich tenslotte ook nog op de hoogte stellen van de jongste ontwikkelingen op het gebied van studiefinanciering of een rondleiding volgen bij een van de studentenverenigingen van Utrecht.

Lotte Rakers (17) woont in Utrecht en zit in haar vijfde jaar van het vwo. Ze twijfelt nog of ze in Utrecht of Leiden wil gaan studeren. Haar voorkeur gaat uit naar Psychologie: ze wil graag met mensen werken. Algemene Sociale Wetenschappen waar ze net een kijkje heeft genomen lijkt haar niks – die bachelor leek haar te saai en te wetenschappelijk.

Rayn Berkhout (20) woont in Apeldoorn en studeert momenteel Communicatie en Media Design aan de Hogeschool Utrecht. Hij is hard aan de weg aan het timmeren: hij heeft zijn eigen mediabedrijf en wil graag de Filmacademie doen in Amsterdam. Voor deze studie is echter een strenge selectie en het is niet zeker of hij toegelaten wordt. In een ideale wereld combineert hij de Filmacademie straks met Psychologie: de studie waar hij vandaag de open dag voor bezoekt.