Opleider NCOI misleidt studenten

NCOI, ‘de opleider voor werkend Nederland’, wekt de indruk alleen NVAO-erkende opleidingen aan te bieden, terwijl dat niet zo is. De accreditatieorganisatie is er niet blij mee.

Op de pagina met (para)medische opleidingen staat bijvoorbeeld: “Hogeschool NCOI verzorgt de NVAO-geaccrediteerde hbo-bacheloropleidingen door heel Nederland.” Daaronder staan echter tientallen opleidingen, waarvan geen enkele door de NVAO is goedgekeurd.

Hoewel het juridisch allemaal door de beugel kan, vraagt de NVAO de instelling vandaag de bewuste zin aan te passen. “Die geeft studenten het verkeerde idee”, vindt een woordvoerder.

Het is niet alleen deze zin die verwarring zaait. Zo biedt het particuliere instituut een vierjarige opleiding verpleegkunde aan, waarover op de website staat: “Als u uw diploma van deze opleiding heeft gehaald, kunt u worden opgenomen in het BIG-register.”  Maar de NVAO heeft de opleiding nog niet erkend.

“Hiermee bedoelt de NCOI dat afgestudeerden pas in het BIG-register komen áls wij de opleiding accrediteren”, zegt een woordvoerder van de NVAO. Op een andere webpagina schrijft de NCOI nog: “Het accreditatieproces voor deze opleiding is in gang gezet.”

“Je kunt niet vooruit lopen op een accreditatie die je nog niet hebt”, vindt Frank Steenkamp, hoofdredacteur van de Keuzegids Hoger Onderwijs. Gisteren alarmeerde hij de NVAO met een twitterbericht, waarin hij de NCOI de grootste misleider voor werkend Nederland noemt.

NCOI snapt niet waar de kritiek vandaan komt. Volgens de opleider staat in de tekst duidelijk dat niet alle opleidingen erkend zijn. “Jullie onderschatten onze klanten op een ongelooflijke manier”, zegt directeur onderwijs Eric Verduyn. “Wij zullen bovendien nooit zeggen dat een opleiding geaccrediteerd is, als dit niet het geval is.”

Het is niet de eerste keer dat de wervingsmethoden van de NCOI onder vuur liggen. In 2010 werd ze gewaarschuwd door de Onderwijsinspectie en ook in 2006 liet de Keuzegids Hoger Onderwijs zien dat de NCOI meer erkende bacheloropleidingen zei te hebben dan in werkelijkheid het geval was. De NCOI heeft toen een pagina aan haar website toegevoegd waarop alle erkende opleidingen staan. Dat zijn er op dit moment 33.

Maar een pagina toevoegen is niet genoeg, vindt Steenkamp: “De regelgeving moet strakker. Dit laat zien dat er in Nederland geen fatsoenlijke sancties bestaan tegen misleiding.”

Tags: ncoi | accreditatie