Orca-roeister Inge Janssen wereldkampioen

Beeld uit het NOS-verslag van de finale met Inge Janssen

Inge Janssen won vorig jaar al een zilveren medaille tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro met de vrouwen dubbelvier. De Utrechtse alumna van de master geo-communicatie en haar teamgenoten lieten zaterdag bij de wereldkampioenschappen de complete concurrentie achter zich.

Voor de afvaardiging van de andere Utrechtse roeivereniging, Triton, liepen de roeifinales in de Verenigde Staten uit op een teleurstelling. Monica Lanz lag met de vier zonder stuurvrouw lange tijd aan de leiding, maar uiteindelijk moest de oud-studente Rechten en Frans genoegen nemen met een vijfde plaats. Lanz roeide ook nog een finale met de vrouwenacht. Die boot eindigde als zesde.

De Nederlandse mannenacht met daarin de Utrechtse geneeskundestudente Kaj Hendriks bleef na een furieuze inhaalrace steken op een vierde plaats, slechts enkele tienden verwijderd van het podium. Vorig jaar won Hendriks nog Olympisch brons met deze boot. In 2015 was Hendriks wereldkampioen in de mannenvier zonder.

Afgelopen zondag roeide clubgenoot Harold Langen de finale in die discipline. Maar ook hij kon Triton geen medaille bezorgen. Net als Hendriks moest Langen in de Verenigde Staten genoegen nemen met de ondankbare vierde plek.