Ouderen bezetten Nijmeegse collegezalen geneeskunde

In Nijmegen hebben ouderen collegezalen van de opleiding geneeskunde bezet. Want studenten hebben weinig oog voor ouderen en kiezen zelden voor de geriatrie.

Wat de Maagdenhuisbezetters kunnen, kunnen wij ook. Zoiets moeten de ouderen hebben gedacht die met tentjes en al collegezalen kwamen bezetten aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Sterker nog, sommigen waren erbij tijdens de eerste Maagdenhuisbezetting. “Het begint weer te kriebelen, hoor”, zegt een van hen tegen het Nijmeegse universiteitsblad VOX.

De actievoerders spreken de geneeskundestudenten toe. “Ouderen zijn geen oud nieuws, we zijn jong van hart”, drukte de 89-jarige oud-politica Hannie van Leeuwen hun op het hart.

Van Leeuwen zat voor de ARP in de Tweede Kamer en later voor het CDA in de Senaat. In 2011 stapte ze uit het CDA-partijbestuur vanwege de aangekondigde bezuinigingen op de zorg en de overheveling van overheidstaken naar de gemeente. Eerder overwoog ze de partij de rug toe te keren vanwege de samenwerking met de PVV.