Plagiërende promovenda mag op herkansing

Een promovenda van de Erasmus Universiteit moet haar proefschrift herzien wegens plagiaat. Ook worden alle proefschriften onder de loep genomen die door haar promotor zijn begeleid.

Dat meldt universiteitsblad Erasmus Magazine. De commissie wetenschappelijke integriteit van de Erasmus Universiteit had geadviseerd om de doctorstitel te herroepen, maar dat doet het college van bestuur niet. Het plagiaat valt de promovenda volgens het bestuur maar ten dele te verwijten, omdat de begeleiding onvoldoende was.

De promovenda schreef een proefschrift over leiderschap. Haar promotor was Teun Hardjono, hoogleraar quality management & certification. Het plagiaat werd ontdekt door socioloog Floor Basten.

Op haar weblog schrijft Basten over het proefschrift: “Ik begon erin te lezen en was verbaasd dat iemand met de slechte, onsamenhangende schrijfstijl van A kon promoveren, maar nog verbaasder toen A ineens overging op heldere, goedlopende zinnen die tezamen zowaar de opbouw van een betoog lieten zien, om daarna weer tot mijn verrassing terug te vallen op het eerdere onleesbare gezwam. Wat was hier aan de hand?”