Plantaardig experiment in Educatorium restaurant

Green Office en Sodexo UU organiseren deze week de `Foodprint Experience’ in de kantine van het Educatorium in De Uithof. Studenten en medewerkers aan de UU worden uitgedaagd verschillende plantaardige producten te proeven in plaats van vlees te eten.

Met deze actieweek willen Green Office en Sodexo studenten en medewerkers aan de Universiteit Utrecht kennis laten maken met plantaardig eten en drinken.

Gedurende de hele week wordt het reguliere assortiment geleidelijk vervangen door plantaardige alternatieven. Iedere dag wordt er een ander dierlijk product vervangen door een gelijkwaardig plantaardig alternatief. Op vrijdag zal het assortiment van het restaurant uitsluitend uit plantaardige producten bestaan. Die dag zal rector Bert van der Zwaan de promotieweek afsluiten met een toespraak en een vraag- en antwoordgesprek.

Met deze ‘Foodprint Experience’ willen Green Office en Sodexo mensen een maaltijd uit laten proberen die lijkt op wat zij gewend zijn, maar dan zonder dat er dieren aan te pas komen. Zo hoopt Green Office mensen bewuster te maken van hun voedingspatronen.

Bij de ingang van het restaurant en bij de receptie staan elke dag van 11 tot 19 medewerkers van Green Office om informatie en voorproefjes te verstrekken. In het restaurant bereiden de chefs van Sodexo en van diverse andere bedrijven verschillende broodjes, maaltijden en gebak. In plaats van vlees en zuivel gebruiken zij plantaardige vervangers. Op schermen worden korte filmpjes vertoond van onderzoekers en studenten van de universiteit over onderwerpen als duurzaamheid, voedselgewoonten, dierethiek en gezondheid. Ook is er in de kantine in de boekenkamer diverse literatuur hierover te vinden.

Op het menu voor de komende dagen staat (geen):

Woensdag - Thema: Biodiversiteit in de zee en megastallen
Varken en vis