Premier Rutte nog altijd blij met ‘studievoorschot’

Foto via Flickr/-JvL-

Het was een goed idee om de basisbeurs te schrappen en door een leenstelsel te vervangen, vindt minister-president Mark Rutte. Tijdens de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer stipte hij het nieuwe stelsel even aan.

Dankzij het nieuwe leenstelsel (‘studievoorschot’) gaat er minder geld naar het levensonderhoud van studenten en meer naar de kwaliteit van het hoger onderwijs, vatte de premier gisteren samen. “Dat is een gerichte keuze.”

Critici houden hun hart vast voor de gevolgen: gaan gehandicapte jongeren nog wel naar het hoger onderwijs en durven kinderen uit arme gezinnen de sprong nog te wagen? De eerste tekenen zijn ongunstig, zeggen ze.

Maar Rutte, voormalig staatssecretaris hoger onderwijs, ziet het zonnig in. “Als je gaat kijken hoe dat nu in de praktijk uitpakt, dan zie je eigenlijk dat dat heel nette, voorspelbare effecten heeft en er inderdaad fors meer geld beschikbaar komt voor de kwaliteit van het hoger onderwijs.”

De oppositiepartijen hielden hun kruit droog voor andere onderwerpen en liepen niet naar de interruptiemicrofoon. Woensdag botsten VVD en CDA over het nieuwe leenstelsel, omdat het CDA niet met een voorstel kwam om het weer terug te draaien. Komt nog wel in het verkiezingsprogramma, zei CDA-leider Sybrand Buma.

Het duurt overigens nog een poosje voordat het afschaffen van de basisbeurs geld oplevert. Dat gebeurt pas als oud-studenten hun (hogere) studieschuld gaan terugbetalen.