Printopdracht geven kan nu vanaf mobiele telefoon

Het is sinds afgelopen week binnen de Universiteit Utrecht mogelijk om vanaf mobiele apparaten een printopdracht te geven.

Tot voor kort was het alleen mogelijk om vanaf een vaste computer (of laptop) een printopdracht te geven. Ook moest je verbonden zijn aan het draadloze eduroam-netwerk van de universiteit.

Dat is nu anders: printen kan vanaf elk apparaat en ook als je je buiten het eduroam-netwerk bevindt.

Om mobiel te printen mail je het te printen document naar print@uu.nl. Dan volgt een bevestigingsmail en kun je het te printen document bij een printer naar keuze uitdraaien.

Zowel medewerkers (met een uu.nl-mailadres) als studenten (@students.uu.nl) kunnen vanaf mobiele apparaten een printopdracht te geven.

Bij mobiel printen is het niet mogelijk printeigenschappen in te stellen. Dat betekent dat documenten standaard dubbelzijdig worden geprint. Ook kun je niet kiezen tussen zwart en kleur. Pagina's in kleur worden standaard in kleur geprint, wat voor studenten (die moeten betalen voor printjes) een hoger tarief betekent.

Vorig jaar zijn over de gehele universiteit nieuwe Xerox-multifunctionals neergezet, apparaten waarmee je kunt printen, scannen en kopiëren. Studenten en medewerkers kunnen sindsdien bij elke multifunctional hun printjes ophalen. Dat doen ze door een persoonsgebonden kaart langs de printer van keuze te halen. Die kaart moet je eenmalig koppelen aan je Solis-id, zodat de multifunctional weet welke printopdrachten er uitgevoerd moeten worden.