Protest tegen werkdruk bij universiteiten

De VAWO heeft berekend wat het de universiteiten zou kosten als ze het overwerk van hun medewerkers daadwerkelijk moesten uitbetalen. Dat is 295 miljoen euro. Twintig procent van al het werk gebeurt in het weekend en de avonduren, aldus de VAWO.

Vanmiddag voert de vakbond samen met belangenverenigingen van promovendi en postdocs een ‘sympathieke actie’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar minister Bussemaker een toespraak zal houden. Ze gaan op een komische manier uitbeelden hoe hoog de werkdruk oploopt.

Taak
Overheid en universiteiten moeten snel in beweging komen, vindt VAWO-voorzitter Marijtje Jongsma. “Als de universiteiten hun primaire taak – het verzorgen van wetenschappelijk onderwijs en het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek – willen uitvoeren, moet er ook voldoende financiering tegenover staan.”

Ook vakbond FNV vraagt vandaag aandacht voor dit onderwerp. De vakbond heeft alle universiteitsbesturen een brief gestuurd. Er ligt nog geld op de plank, meent de vakbond, en er komen ook steeds meer internationale studenten die de kassa doen rinkelen. Gebruik dat geld dan ook.

Vrije tijd
Begin dit jaar publiceerde de vakbond een onderzoek naar de werkdruk. Zes op de tien werknemers aan universiteiten hebben het zo druk dat ze lichamelijke en psychische klachten krijgen, bleek daaruit. Ze werken door als ze ziek zijn en beknibbelen op hun vrije tijd.

Daarom moeten de universiteiten van de vakbond extra ondersteunend personeel aannemen en docenten met tijdelijke dienstverband een vast contract aanbieden. Ook zouden ze meer moeten investeren bijscholing van docenten.

“De grens is voor veel universiteitsmedewerkers al lang overschreden”, zegt Jan Boersma, FNV-bestuurder Onderwijs en Onderzoek. “De werkdruk moet snel weer worden teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau.”