Ranking de studentenvereniging

Met ietwat brakke hoofden verzamelen de UIT-lopers en hun mentoren zich dinsdagochtend in het zonnige Wilhelminapark. Het gras is nog vochtig. De gekregen poncho’s worden op het gras gelegd en veel mensen nestelen zich in de brandende zon. Tijd voor een vroege lunch en een battle tussen de studentenverenigingen.

De afkortingen van de verenigingen staan voor:

* USC = Utrechtsch Studenten Corps

* U.V.S.V./N.V.V.S. = Utrechtsche Vrouwelijke Studenten Vereeniging/ Nieuwe Vereniging van Vrouwelijke Studenten te Utrecht

* S.S.R.-N.U.= Nieuwe afdeling Utrecht der Societas Studiosorum Reformatorum
* Biton = Ben Ik Terecht Of Niet

* C.S.Veritas = Collegium Studiosorum Veritas

* UMTC = Utrechts Mechanisch Technologisch Corps (deze naam stamt uit de tijd dat UMTC een faculteitsvereniging was; sinds 1994 staat UMTC open voor alle Utrechtse studenten en wordt de voluit geschreven naam niet meer gebruikt)

* Unitas S.R. = Unitas Studiosorum Rheno-Traiectina

Zeven Utrechtse verenigingen gaan op het podium in debat onder de titel Ranking the studentenverenigingen: USC, S.S.R.-N.U., U.V.S.V./N.V.V.S., Biton, C.S.Veritas, UMTC en Unitas S.R. Van elke vereniging staat de voorzitter - of zoals ze in verenigingstaal heten preses* of rector - op het podium, klaar om ‘hun’ vereniging in de spotlights te zetten.

Presentator Matthias praat de boel aan elkaar. Eerst even een vraag aan het publiek: wie wil er eigenlijk lid worden van een studentenvereniging? Een paar vingers gaan de lucht in, het geeft weinig hoop. Op de vraag wie er twijfelt, verschijnen er iets meer vingers, maar erg indrukwekkend is het niet. Tijd voor de sprekers om de studenten over te halen.

De eerste stelling gaat nog niet echt de diepte in, maar is daarom niet minder belangrijk: waar wordt het meeste bier gedronken? Elke vereniging heeft een top-7 moeten maken, waarbij de vereniging op nummer één het beste bij de stelling past. Niet heel erg verrassend: USC staat bij veel verenigingen op de eerste plek. De vrouwelijke variant, U.V.S.V., bungelt onderaan. Preses Esmée Salomons beaamt dat zij inderdaad niet zo veel bier drinken. Liever drinken ze een mix van Spa rood en Apfelkorn, een drankje met de charmante naam Paardenkut.

Er volgen meer vragen: wie heeft de mooiste sociëteit en waar haal je het snelste de benodigde studiepunten om je eerste jaar door te komen. Bij die laatste vraag draaien de promotiepraatjes overuren. Natuurlijk wordt er goed opgelet of het wel goed gaat met de studie van leden. Je eerste jaar halen, lijkt geen probleem, maar wat gegrinnik van verschillende leden uit het publiek doet anders denken.

Preses Marijke Bodlaender van Biton haalt uit naar de andere verenigingen als het om de kennismakingstijd gaat. Want waar is die het gezelligst? Volgens Bodlaender eigenlijk alleen bij Biton. De rest wil ze eigenlijk allemaal op één hoop gooien op de laatste plek. Volgens haar word je bij de rest ontgroend en heeft Biton als enige echt een introductie waarbij de nieuwe leden zelfs ontbijt op bed krijgen. Ook stipt ze nog even aan dat zij als enige vereniging wel bier mogen schenken tijdens de introductietijd.

Het publiek mag vragen stellen, maar niet veel mensen hebben interesse. Welke vereniging is het duurst, vraagt een jongen zich af. Het levert ontwijkende antwoorden op met zinnen als: “Ligt er maar net aan hoeveel je zelf drinkt.” Nee, echt helder wordt het niet. Wat wel duidelijk wordt, is de eeuwenoude vraag: wat is nou het verschil tussen Unitas en Veritas? De twee sprekers van de verenigingen zijn het er over eens. Bij Veritas zijn meer feesten en bij Unitas gaat het er wat traditioneler aan toe met meer borrels.

Of de studenten een duidelijk beeld van de studentenverenigingen hebben gekregen, valt te betwijfelen. Vermakelijk was het wel en ach, lekker hangen in het park in de zon is ook niet verkeerd.

*Waarom preses en niet praeses?
DUB houdt de spelling aan van het Groene Boekje en niet de spelling die de verenigingen gebruiken.