Rechtsbureau: 'Laat weggestuurde tweedejaars meteen weer toe'

Hogescholen en universiteiten overtraden massaal de wet op het hoger onderwijs, meldde het HOP vorig jaar. Honderden tweedejaars studenten zijn met een bindend studieadvies weggestuurd van hun opleiding terwijl dat van onderwijsrechtbank CBHO helemaal niet mocht.

De meeste onderwijsinstellingen hebben snel hun beleid aangepast. Maar ze zijn helemaal niet toeschietelijk voor studenten die willen terugkeren. Het Landelijk Studenten Rechtsbureau baalt ervan.

Het gaat om dertig of veertig studenten, zegt bestuurslid Gabriël van Rosmalen. Als deze studenten zich opnieuw willen inschrijven, worden ze eerst afgewezen. Dan moeten ze een beroepsprocedure voeren en worden ze alsnog in het gelijk gesteld, nog voordat de zaak naar de rechter gaat. “Maar dan zijn die studenten dus weer een paar maanden verder.”

Eigenlijk hadden onderwijsinstellingen zich allemaal achter de oren moeten krabben toen ze hun beleid aanpasten: welke studenten hebben we de afgelopen jaren ten onrechte weggestuurd? “Die oud-studenten hadden allemaal een briefje moeten krijgen met de vraag of ze misschien weer willen terugkeren”, vindt Van Rosmalen.

Zo is student Eric Schimmel weer toegelaten tot zijn opleiding Japanese studies aan de Universiteit Leiden. Hij was weggestuurd omdat hij één propedeusevak niet had gehaald, ook niet in zijn tweede jaar. “Ze zagen dat ik een negatief bindend studieadvies had gekregen en toen hebben ze niet goed meer naar mijn verzoek gekeken”, vertelt hij. In december werd hij alsnog in het gelijk gesteld en in februari kon hij weer instromen.

De universiteit zelf wil niet op individuele zaken ingaan, zegt de woordvoerder. “Maar normaal kost afhandeling van een verzoek zeker niet zoveel tijd, dus blijkbaar is dit een bijzondere casus.”

Zo bijzonder is de casus niet, meent LSR-bestuurder Van Rosmalen. Dat is juist het probleem: het komt vaak voor dat een student zo wordt behandeld, ook al weten de onderwijsinstellingen intussen dat hun beleid verkeerd was. “Het is van de zotte dat je onterecht verwijderd wordt en dan niet meteen terug kan.”

Het LSR behartigt ook de belangen van weggestuurde studenten die niet meer naar de opleiding terug willen. Voor hen gaat het rechtsbureau misschien schadevergoeding eisen wegens studievertraging.