Rector geeft startsein voor nieuwbouw Life Sciences Incubator

Het officiële startsein voor de bouw van de Life Sciences Incubator. Foto: Hans van Leeuwen.

Begin 2016 moet er op het Utrecht Science Park een nieuw gebouw staan dat plaats biedt aan circa tien jonge biomedische bedrijven. Met het storten van beton werd dinsdagmiddag het startsein voor de bouw gegeven.

Het nieuwe gebouw, de Life Science Incubator, zal verrijzen aan de Yalelaan. In het naastgelegen Alexander Numangebouw zijn nu al aan de wetenschap gelieerde bedrijven gehuisvest. De nieuwbouw is nodig omdat het Alexander Numangebouw al enige jaren vol zit, waardoor enkele bedrijven zijn uitgeweken naar het Kruytgebouw en het Androculusgebouw.

De Universiteit Utrecht is opdrachtgever van de incubator. Exploitatie ligt in handen van stichting Incubator. De kosten van de nieuwbouw zullen naar verwachting 19 miljoen euro bedragen. De gemeente Utrecht, de provincie en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie financieren mee, vertelt Oscar Schoots, directeur van de Holding Universiteit Utrecht en het UMCU die namens de beide instellingen de patenten beheren en ondernemingen ondersteunen die nauwe relatie met de wetenschap onderhouden. De stichting Incubator maakt ook deel uit van de Holding.

Het pand biedt 6200 m2 aan ruimte. Daarvan is 60 procent bestemd voor kantoorruimte, en 40 procent voor laboratoria. De verwachting is dat het gebouw ongeveer tien bedrijven kan huisvesten. Het pand is speciaal bedoeld voor startende bedrijven die niet ouder dan vijf jaar zijn, bijvoorbeeld bedrijven van wetenschappers die een product wllen ontwikkelen of bedrijven die nauw samenwerken met Utrechtse wetenschappers.

Dinsdagmiddag werd het eerste beton voor de bouw gestort. Dat werd gedaan door onder meer rector Bert van der Zwaan, vastgoeddirecteur Dries Berendsen en Oscar Schoots. Het ontwerp en de realisatie van het nieuwe gebouw ligt in handen van Giesbers Mecanoo. Duurzaamheid, flexibiliteit en functionaliteit spelen een belangrijke rol bij het ontwerp.

Eind 2015 moet het gebouw gereed. Dan wordt ook duidelijk welke bedrijven een plekje krijgen in het nieuwe LSI-Gebouw.