Rector wil geen loopgravenoorlog over herkansingsgrens

Britse soldaat tijdens de Slag aan de Somme in 1916. Foto: Wikipedia.

De discussie over het verhogen van de herkansingsgrens verdwijnt voorlopig weer in de koelkast. Rector Bert van der Zwaan wil “niet de loopgraven in”.

Studenten kunnen opgelucht ademhalen: de verhoging van de herkansingsgrens is weer even van tafel. Onderwijsbestuurders proberen die herkansingsgrens al sinds jaar en dag te verhogen. Een verhoging zou betekenen dat studenten pas mogen herkansen bij een 5 en niet bij 4. Maar keer op keer dwarsbomen studenten die plannen.

De studenten haalden vorige week weer een klein overwinninkje in hun strijd. Verwijzingen naar een eventuele verhoging van de grens werden op aandringen van studenten in de Universiteitsraad geschrapt uit een conceptversie (pdf) van de nieuwe onderwijsrichtlijn.

Rector Bert van der Zwaan gaf zich tijdens de vergadering van de commissie Onderwijs, Onderzoek en Studentenzaken (OOS) opvallend snel gewonnen. “In deze fase van de strijd gaan wij niet de loopgraven in.” Hij deed de belofte om verwijzingen naar de 5 uit de richtlijn te schrappen. “We maken deze tekst eenduidig.”

Met de oorspronkelijke tekst in de conceptrichtlijn (“vier of een vijf”) wilde het universitaire bestuur faculteiten de ruimte geven om op eigen initiatief de herkansingsgrens te verhogen, met de benodigde toestemming van faculteitsraden.

Het liefst trekt het universitaire bestuur de grens universiteitsbreed op naar een 5, maar die poging stuit telkens op zware tegenstand van studenten. Daarom staakt het bestuur de oorlog voorlopig. Van der Zwaan: “Er is gewoon geen meerderheid voor. Laten we hier geen energie meer aan verspillen.”

De faculteiten Geowetenschappen experimenteert sinds 2010 met een strengere herkansingsgrens om “studenten harder te laten werken, meer uit te dagen en het niveau te verhogen”. Onlangs stemde de faculteitsraad de impopulaire maatregel weg. Docenten wilden de strenge herkansingsgrens houden, maar studenten kregen toch de benodigde meerderheid in de raad.