Scholieren weten weinig van leenstelsel

Studentenorganisatie ISO en het Landelijk Aktie Komitee Scholieren waarschuwen dat veel eindexamenkandidaten niet goed weten hoe het nieuwe leenstelsel werkt.

“Zeer verontrustend” noemen beide organisaties de resultaten van een steekproef die ze hielden onder driehonderd eindexamenkandidaten. Zo’n zeventig procent van hen wist niet hoeveel geld ze straks per maand kunnen lenen en hoeveel jaar ze recht hebben op studiefinanciering. Ook heeft de helft geen idee hoe hoog het collegegeld is.

Volgens ISO-voorzitter Linde de Nie schiet de voorlichting tekort. “Dat is kwalijk als je studenten een lening opdringt.” ISO en LAKS hebben inmiddels een Studiewegwijzer voor studenten gemaakt die ze vrijdag aan minister Bussemaker zullen presenteren.

In maart trokken de studentenvakbonden nog samen met minister Bussemaker langs open dagen om persoonlijk voorlichting te geven over het nieuwe leenstelsel.