Schoonmakers wensen studenten succes met tentamens

"He, lekker. Is dat gratis?". Twee studentes lopen op de tafel af waar in twee kratten appels en peren staan uitgestald.

Samira Ayad en Mohammed Saadouni staan sinds vorige week dinsdag elke dag anderhalf uur beneden bij de trap naar de universiteitsbibliotheek in De Uithof. Ze delen in deze tentamenperiode fruit uit aan studenten die langskomen.

Inmiddels hebben de twee schoonmakers al zo’n 600 studenten blij gemaakt met een appel, peer of banaan. Studenten krijgen bovendien een persoonlijk kaartje met hun foto en de tekst: succes met je tentamen. "Volgens mij vindt iedereen het leuk, we krijgen alleen maar positieve reacties", zegt Samira.

De volle bibliotheek en de uitgebreide openingstijden tot 1 uur ’s nachts bezorgen de medewerkers van schoonmaakbedrijf Asito flink meer werk in de tentamenperiode. De gestage uitbreiding van het aantal studieplekken in de UB leidt tot een groeiend aantal bezoekers die het gebouw kunnen vervuilen met koffiebekertjes, broodkruimels en snackverpakkingen.

Maar de actie heeft volgens Samira niet de heimelijke bedoeling om studenten tot “schoner” gedrag te manen. “Nee hoor, we wilden gewoon iets aardigs doen voor de studenten”, lacht ze.