Spaceboxen vertrekken uit Utrecht

Eén van de eerste bewoners van de wooncontainers in De Uithof, foto Maarten Hartman

De spaceboxen die tot 2013 in De Uithof stonden, komen niet terug in Utrecht. Studentenhuisvester SSH heeft de gekleurde wooncontainers verkocht. De woningen gaan naar Aken en Almere.

Nadat de gekleurde containerwoningen in De Uithof in 2013 moesten plaatsmaken voor studentencomplex Johanna, heeft SSH geprobeerd om de wooneenheden elders in Utrecht neer te zetten. Maar zowel aan de Van Lieflandlaan in Tuindorp West, als aan de Archimedeslaan in Rijnsweerd protesteerden wijkbewoners zo heftig tegen de komst van de studentenwoningen dat de containers in de opslag moesten blijven.

SSH heeft nu alle zelfstandige wooneenheden verkocht. Twaalf stuks zijn begin dit jaar naar zorginstelling Lister gegaan. Lister heeft de woningen op het erf van een zorgboerderij in Utrecht neergezet. Het bedrijf Blauw Estate heeft 156 wooncontainers gekocht. De woningen verhuizen naar Aken en zijn bestemd voor vluchtelingen. De overige 66 zijn verkocht aan Creative Living die de containers in Almere neerzet om jongeren in te huisvesten.

De wooncontainers werden in 2004 geplaatst in De Uithof. Het studentencomplex kreeg de naam La Capanna. In 2013 moesten de studenten eruit. Die zomer logeerden sporters van het European Youth Olympic Festival in La Capanna. Daarna werden de containers weggehaald.