SSH sleept acht bewoners voor rechter

Acht bewoners van het IBB en het Tuindorp-West Complex (zie foto) worden voor de rechter gesleept door de SSH.

Studentenhuisvester SSH spant een rechtszaak aan tegen acht bewoners van de complexen IBB en TWC. De bewoners hebben geen campuscontract en zijn niet ingegaan op een eenmalig aanbod voor een andere passende zelfstandige woning.

SSH stuurde vorige maand 35 bewoners van IBB en TWC (het Tuindorp-West Complex) een brief met het aanbod. De deadline om op de brief te reageren was 31 december. De wooncorporatie maakte in de mail al duidelijk dat ze bij geen reactie een gang naar de rechter zou maken. Dat moment is nu dus aangebroken.

SSH vindt acht zaken een hoog aantal, laat woordvoerder Remco de Maaijer weten. SSH won een eerdere zaak tegen vijf bewoners van de Cambridgeflat. Ook in een aantal zaken van wooncorporaties in andere steden werden corporaties in het gelijk gesteld.

De Maaijer: “Je zou dan verwachten dat bewoners het niet op een rechtszaak aan laten komen. Als ze de zaak verliezen, zijn de proceskosten voor hun. Dat is toch zonde van het geld.” Het is niet duidelijk of alle bewoners oud-studenten zijn.

Het voorstel voor een passend aanbod maakt onderdeel uit van afspraken tussen SSH en BoKS, de koepelorganisatie voor SSH-huurders. BoKS vindt het van groot belang dat SSH aandacht besteedt aan eventuele zwaarwegende psychosociale problemen van bewoners. De koepel heeft er nog geen zicht op of SSH dat naar behoren heeft gedaan. In maart 2014 evalueren SSH en BoKS de werkwijze en voortgang van het aanbod voor IBB- en TWC-bewoners.

Andere afspraken tussen SSH en BoKS stonden in het teken van het verzachting van het campuscontractenbeleid. SSH wil het startersprobleem in Utrecht namelijk niet groter maken. Kleine zelfstandige woningen krijgen geen campusclausule en in de complexen Warande, Enny Vredelaan en in een deel van de stadspanden worden langblijvers tot 2016 gedoogd.