Student & Starter wil af van 'ongeloofwaardige verkeerslichten' Nachtegaalstraat

Dinsdagochtend 23 september 2014 op het kruispunt waar de politie vorige week roodrijders op de bon slingerde.

De politie heeft 101 bekeuringen uitgedeeld aan fietsers die vorige week op de Nachtegaalstraat door rood reden; onder hen ongetwijfeld veel studenten. De politieke partij Student & Starter zet vraagtekens bij de actie en wil dat verkeerssituaties met ‘ongeloofwaardige verkeerslichten’ met prioriteit worden veranderd.

Op 17 en 18 september werden 101 fietsers op de bon geslingerd op de kruising waar de Nachtegaalstraat de Burgemeester Reigerstraat wordt. Wie door rood reed op de populaire route naar De Uithof, kreeg een boete van 90 euro. Eén fietser werd aangehouden. Hij had nog andere boetes openstaan.

De politieke partij Student & Starter had liever gezien dat het geld dat is uitgegeven aan de politieinzet was gespendeerd aan het verbeteren van de verkeerssituatie op dit punt. Steven Menke van deze partij: “Natuurlijk zijn we voor handhaving van de verkeersregels. Boetes zijn een belangrijk instrument om de veiligheid te waarborgen. Maar als heel veel fietsers het rode licht negeren, kun je je afvragen of de verkeerslichten op die plek wel geloofwaardig zijn. Daarbij is de langdurige impact van een actie als deze heel klein. Over twee weken rijdt iedereen opnieuw door rood. Deze actie verandert niets aan de veiligheid van het kruispunt.”

Menke denkt dat het wellicht beter is om de verkeerslichten anders af te stellen op deze kruising. “Ik ben geen verkeersdeskundige, maar nu staat het licht op rood voor fietsers, terwijl voetgangers die rechtdoor gaan groen licht hebben. Dat lijkt voor rechtdoor rijdende fietsers onlogisch. Het rode licht is bedoeld om voetgangers vrij te laten oversteken, maar dat kan ook met bijvoorbeeld een zebrapad.”

Een ander idee waar Menke voorstander van is, is om verkeerslichten vaker uit te zetten. “Je kan de verantwoordelijkheid vaker bij de weggebruiker leggen.” Menke kent meer kruisingen in Utrecht die in aanmerking komen om snel verbeterd te worden. Zo noemt hij de kruising bij de Albert Heijn aan de Burgemeester Reigerstraat en de Bleekstaat bij de Catharijnesingel.

Als het weer vroeger donker wordt, gaat de politie op pad voor fietslichtcontroles. Ook deze controles worden meestal op de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat uitgevoerd. Soms werkt de politie dan samen met verkopers van fietsverlichting. “Zo’n actie vind ik wel zinvol”, zegt Menke. “Fietsers zonder licht zijn slecht te zien. Als je de fietser voor de keus stelt om een boete te betalen of om ter plekke verlichting te kopen, heeft dat effect.” Op het rijden zonder licht staat een boete van 55 euro.