Studenten betalen collegegeld straks in vijf gelijke bedragen

Schommelingen in termijnbedragen collegegeld zijn lastig als je voor het eerst zelf financiële zaken moet regelen. Foto: DUB/Maarten Hartman

Vanaf komend collegejaar trekt de universiteit de termijnbedragen voor de betaling van het collegegeld gelijk, zo heeft de universiteitsraadsfractie van VUUR te horen gekregen van de financiële afdeling. De fractie drong er al geruime tijd op aan om studenten vijf keer per jaar eenzelfde bedrag in rekening te brengen.

Tot nu toe brengt de universiteit twee keer een kwart en drie keer een zesde van het totaalbedrag in rekening. Dit systeem van wisselende termijnbedragen heeft volgens de studentraadsleden een groot nadeel.

Fractievoorzitter van VUUR Jip den Held: “Als je voor het eerst je eigen geldzaken moet regelen, wil je dat je structurele uitgaven voorspelbaar zijn. Bij je huur en een zorgverzekering is dat zo, maar bij je collegegeld niet. Sommige studenten laten zich daardoor verrassen.”

Ook de universiteit zelf vond het wenselijk dat de bedragen die studenten vijf keer per jaar betalen geen schommelingen vertonen. Er waren echter enkele aanpassingen in studieregistratiesysteem OSIRIS voor nodig om dit mogelijk te maken. Die zijn nu doorgevoerd.

Volgend studiejaar betalen studenten daarom hun collegegeld af in vijf gelijke termijnen. De inningen zijn steeds aan het einde van de maand, te weten in september, november, januari, maart en mei. Alleen bij de eerste afdracht wordt er 24 euro administratiekosten extra in rekening gebracht.

Overigens zouden de VUUR-studenten het liefst willen dat studenten hun collegegeld in tien ‘maandelijkse’ termijnen konden betalen. DUB-columniste Chantal van Elden vroeg hier vorig jaar ook al om. Dit bleek destijds lastig, vooral omdat ook het aantal ‘storneringen’, dat zijn incasso’s die worden teruggedraaid, daardoor zou toenemen.

Den Held verwijst naar de Eindhovense universiteit waar nu op verzoek van de universiteitsraad een pilot wordt gestart met tien termijnen: “Dat is ook ons ideale scenario. We zijn er nog steeds over in gesprek met de universiteit. Studenten leven nu eenmaal van maand tot maand. Ook als je collegegeldkrediet hebt aangevraagd, wordt dat maandelijks aan je overgemaakt.”