Studenten Broodkast Show gaan tweede seizoen groter aanpakken

Ivo Nijland is maandelijks de talkshowhost van de Broodkast Show

De talkshow voor en door Utrechtse studenten wordt elke laatste woensdag van de maand live uitgezonden via YouTube, vanuit een studiootje aan de Kromme Nieuwegracht. Op 28 juni is alweer de laatste talkshow van dit seizoen. Het afgelopen jaar stonden de uitzendingen in het thema van bijvoorbeeld hypes, oranjekoorts met Koningsdag, alcoholgebruik en de verkiezingen. Diverse sprekers, van studenten tot wetenschappers en van comedians tot directeuren, waren elke aflevering van de partij.

“Na de zomer gaan we het nog wat groter aanpakken”, vertelt de 19-jarige showhost Ivo Nijland. “Nog steeds zullen we eens per maand de liveshow doen, maar tussendoor gaan we al filmpjes op YouTube zetten. Dat zijn filmpjes van vijf vaste nieuwe onderdelen die we in de show willen integreren, maar die ook op zichzelf staan.” Verder moet de student meer centraal komen te staan: studenten zullen vaker aanwezig zijn als gast in de uitzending en de onderwerpen worden geselecteerd op wat de student echt aangaat, “bijvoorbeeld in het kader van ervaringen met stages.”

Nijland vindt het jammer dat het eerste seizoen bijna voorbij is, maar heeft er wel van genoten. “Ik had in de zomer ook nog wel door willen gaan, maar het productieteam kreeg ik niet zo ver”, lacht hij. “Op zich ook wel goed hoor, om even rust te nemen en nieuwe ideeën op te doen. We maken de uitzending ook allemaal naast onze studie.” Nijland is op dit moment bezig met de afronding van zijn eerste jaar bij de studie Media & Cultuur.

Laatste uitzending
De laatste uitzending van dit jaar krijgt het thema Het einde van de wereld. Daarbij zal het onder andere gaan over de zorgen van studenten, het klimaat en de wetenschap daar omheen. “Wetenschapsjournalist Diederik Jekel zal ook aanwezig zijn. Erg leuk om zo’n bekend persoon in de uitzending te hebben. We merken dat zulke mensen ook gewoon bereid zijn hieraan mee te werken.”

Het afgelopen seizoen was elke uitzending spannend, vertelt Nijland. “Er is geen enkele uitzending geweest waarbij we achterover konden gaan zitten. Een half uur voor de uitzending ging er altijd nog wel iets mis, wat we dan direct moesten oplossen.”

Hoewel de studenten de Broodkast Show buiten hun studie om maken, faciliteert de universiteit wel. Halverwege het seizoen is er zelfs allemaal nieuw materiaal neergezet in de studio. “Dat hielp ontzettend. De universiteit heeft het niet speciaal voor ons gedaan, maar ik denk wel dat wij meespeelden. Voor het volgende seizoen heeft RTV Utrecht aangegeven ons ook te willen ondersteunen. En andere studenten die willen helpen met de productie zijn natuurlijk ook altijd welkom!”

Bekijk hier de laatste aflevering: