Studenten die met hbo-propedeuse naar universiteit gaan, zijn steeds succesvoller

Hun imago is slecht, maar eigenlijk gaat het steeds beter met hbo’ers die na hun propedeuse overstappen naar de universiteit. De helft haalt binnen vier jaar het bachelordiploma.

Bussemakers bedoeling
Sinds dit studiejaar hebben studenten met een hbo-propedeuse niet langer zonder meer het recht om naar de universiteit te gaan. Maar het lijkt niet de bedoeling dat ze de deur in het slot gooien. In een brief aan de onderwijsinstellingen schreef minister Bussemaker: “Het vervallen van het toelatingsrecht betekent niet dat er geheel geen toelating meer mogelijk is met een hbo-propedeusediploma. De universiteit mag eisen stellen aan de aanstaande student met een hbo-propedeusediploma. Deze eisen hebben (uitsluitend) betrekking op kennis en vaardigheden die de student heeft kunnen opdoen in een vooropleiding (voortgezet onderwijs en/of hbo-propedeuse), bijvoorbeeld wiskunde in het vakkenpakket. De eisen die de instelling mag stellen, moeten ervoor zorgen dat een betere match ontstaat tussen de vooropleiding van de student en de wo-studie waarvoor hij zich inschrijft. De instelling beoordeelt door een onderzoek of de student aan die eisen voldoet. Voor transparantie naar de studenten is het van belang dat universiteiten tijdig adequate informatie verstrekken over de toegang tot een opleiding.”

Jaarlijks gaan zo’n 1500 hbo’ers na het behalen van hun propedeuse doorstuderen aan de universiteit. Ze hebben daar geen goede naam.

“Voor de studenten zelf is het een drama: je mislukt op de universiteit en moet dan weer met hangende pootjes terug”, zei voorzitter Sibrand Poppema van de Rijksuniversiteit Groningen vorige week. “Voor het hbo is het ook ernstig omdat zij studenten verliezen die het goed doen. En voor de RUG is het slecht voor de rendementen. Drie keer slecht.”

Maar landelijke cijfers van universiteitenvereniging VSNU over de prestaties van deze studenten nopen tot nuance: het gaat steeds beter met hbo’ers die na hun eerste jaar overstappen naar de universiteit. De laatste lichting doet het zelfs beter dan de vwo’ers van een paar jaar geleden.

De universiteiten zetten hun schouders onder het bacheloronderwijs, zeggen ze zelf. Daardoor gaat het studiesucces omhoog. Ruim de helft van de studenten die na het vwo de universiteit instromen, haalt binnen vier jaar een diploma en daar zit een stijgende lijn in. Van de laatste lichting kwam zelfs 62 procent binnen vier jaar over de eindstreep.

De verbetering van het onderwijs heeft kennelijk ook effect op de studenten die met een hbo-propedeuse binnenkomen (zo’n 1100 per jaar). Van hen haalt tegenwoordig 56 procent binnen vier jaar het bachelordiploma.

Toch wilden de universiteiten de route via de hbo-propedeuse moeilijker maken. Ze pleitten er al jaren voor. Sinds dit studiejaar mogen ze inderdaad extra eisen stellen aan deze overstappers. Het Groningse universiteitsbestuur wilde de deur zelfs helemaal dichtgooien, maar zag daar onder druk van de universiteitsraad vanaf.

“De cijfers laten zien dat je deze studenten helemaal niet hoeft tegen te houden”, zegt Jorien Janssen van de Landelijke Studenten Vakbond. “Het zou een slechte ontwikkeling zijn als universiteiten zich zozeer op rendement richten dat ze gemotiveerde studenten afwijzen.”

In Groningen zouden er overigens maar een stuk of 30 hbo’ers per jaar overstappen naar de Rijksuniversiteit, aldus een vinnig commentaar in Hanzemag, het blad van de Hanzehogeschool Groningen.

Zelfs studenten die eerst mbo deden en na hun hbo-propedeuse hun geluk aan de universiteit beproeven (ongeveer 200 per jaar), doen het niet heel slecht. In de laatste lichting blijkt meer dan de helft binnen vier jaar het diploma op zak te hebben: net zo veel als de vwo’ers van een paar jaar geleden.

In deze grafiek worden vwo’ers die rechtstreeks naar de universiteit gaan vergeleken met mbo’ers en havisten die na hun hbo-propedeuse overstappen naar de universiteit. Bron: VSNU.